Waarom hangt de vlag al 3 dagen uit?

Ik weet dat Willem-Alexander gisteren jarig was en dat daarvoor gevlagd mag worden met wimpel.

Maar ook eergisteren en vandaag hangt de vlag uit en wordt deze ook niet 's avonds binnen gehaald. ik dacht dat eergisteren de vlag misschien uithing ivm met de koningsspelen, maar dat verklaard vandaag nog niet

ik dacht altijd dat er op zondag niet gevlagd werd, zoals ook dat de vlag alleen overdag van zonsopgang tot zonsondergang mocht buiten hangen.

Ik kan nergens iets vinden of er speciale vlaginstructies zijn voor deze dagen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt de vlag mag alleen tijdens zons
Opgang en ondergang buiten hangen tenzij de vlag verlicht word
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat klopt niet, er zijn geen regels voor particulieren, die mogen doen met de vlag wat ze willen al worden ze geadviseerd er zich aan te houden, maar dat is iets anders.Er zijn wel regels voor openbare gebouwen etc. "Op deze site leest u op welke dagen een officiële vlaginstructie (vlaggenprotocol) geldt. De officiële vlaginstructie is alleen verplicht voor overheidsgebouwen en lokale overheden.
Een particulier of bedrijf wordt verzocht zich aan de Nederlandse vlaginstructie te houden maar is hiertoe niet verplicht en mag derhalve naar eigen inzicht de vlag uithangen." http://www.vlaginstructies.nl/

Het beste antwoord

De officiële vlaginstructie is alleen verplicht voor overheidsgebouwen en lokale overheden.

Een particulier of bedrijf wordt verzocht zich aan de Nederlandse vlaginstructie te houden maar is hiertoe niet verplicht en mag derhalve naar eigen inzicht de vlag uithangen.

Je mag dus best die vlag ophangen voor de verjaardag van WA en laten hangen tot na 30 april.
Of wanneer je eigen kind jarig is.
Of als je je examen gehaald hebt.
Of als er iets anders te vieren is.

Maar wilje het officieel doen, dan is hier de vlaginstructie:

http://www.vlaginstructies.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Grappig, dat van de dodenherdenking wist ik niet, pas na 18:00. Wij hingen die vlag 's ochtends al (half stok) uit. En was het vroeger niet zo, dat direct na de 2 minuten stilte de vlag al in de top werd gehesen? Ik kan me volgens mij herinneren dat wel eens gezien te hebben op TV.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Heer!
walter
10 jaar geleden
Inderdaad. Je kan na dodenherdenking de vlag in top hijsen, maar bij mij thuis gaat hij om 18u halfstok, en met zonsondergang naar binnen. Om daarna op 5 mei weer in top te vlaggen (zonder wimpel natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het bleek dqat er een speciale vlaginstructie was bij ons in de gemeente, zie de reactie onder Walter zijn bericht.

Andere antwoorden (3)

Mensen laten de vlag waarschijnlijk hangen voor koninginnedag.
Wat betekend dat mensen gewoon te lui zijn om de vlag naar binnen te brengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Luiheid. Je kunt elke dag vlaggen, als je wilt, maar van zonsondergang tot zonsopkomst mag de vlag niet buiten hangen. Behalve als hij zodanig verlicht is dat je de kleuren van de banen van elkaar kunt onderscheiden, bijvoorbeeld door 'm in het licht van een schijnwerper te hangen. 's Nachts laten hangen zonder behoorlijke verlichting getuigt van weinig respect voor datgene wat de vlag symboliseert. Als je een vlag neerhangt, sta dan even stil bij de 'regels' ervoor. Die zijn er zelfs voor het opvouwen.
Computoon
10 jaar geleden
Ik vroeg het mij dus ook af.

Vlaggen mag altijd, zowel particulieren als overheid. Echter geldt op speciale dagen voor de overheid wél een verplichting voor volgen van de vlaginstructie.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/grondwet-en-statuut/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-de-vlag-uithangen-en-wat-is-de-vlaginstructie.html

Citaat: "Oranje wimpel en bijzondere gebeurtenissen
Op Koninginnedag en op verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis wordt de vlag met een oranje wimpel gehesen. Bij alle andere gelegenheden wordt er zonder oranje wimpel gevlagd. Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (zoals geboorte, huwelijk, overlijden), kan een speciale vlaginstructie afgekondigd worden. "

De oranje wimpel hoort dus op 27 en 30 april. Op 28 en 29 april in principe niet. Particulieren zijn niet verplicht dit te volgen, maar het staat wel netjes. Echter, rommelen veel mensen maar wat aan.
Overheid hoort dit protocol wel te volgen, dus dat in onze woonplaats bij het stadhuis ook met oranje gevlagd wordt is eigenlijk niet volgens protocol, voor zover ik begrijp.
10 jaar geleden
walter
10 jaar geleden
Bij deze het antwoord:
27 en 30 april = vlaggen met oranje wimpel.
De dagen er tussen mag men (net als iedere andere dag) gewoon vlaggen zónder wimpel. Bij ons heeft de gemeente specifiek gevraagd om de 28e en de 29e ook te vlaggen (zonder wimpel) http://www.bergenopzoom.nl/Nieuws_archief/2013/April/De_vlag_gaat_massaal_uit_in_Bergen_op_Zoom
Vandaar dat zelfs het stadhuis meedoet.