Zijn er meer landen waar uiterst rechtse politici in opkomst zijn?

Is de opkomst van Wilders in Nederland op zichzelf staand of zijn er meer landen in Europa die te maken hebben met een populitische politcus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Jorg Haider in Oostenrijk.

Toegevoegd na 40 minuten:
De overleden Jorg haider was zo iemand.
In Hongarije is een vrouwelijke politicus actief,die er rechtse ideeen op na houdt.

Toegevoegd na 46 minuten:
Krisztina Morvai in Hongarije die de zeer rechtse Jobbik partij onder haar beheer heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Denemarken lopen er ook wat rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen europa zeker. BNP in Groot Brittanië, Front National in Frankrijk en Wallonië, Vlaams Belang in Vlaanderen, Jobbik in Hongarije, Dansk Folkeparti in Denemarken, Lega Nord in Italië, Partidul România Mare in Roemenië, Perussuomalaiset in Finland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval alle landen waar er problemen zijn door anti-westerse / moslim jeugd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is op dit gebied de laatste jaren enige begripsverarming. Van oudsher wordt met het onderscheid links rechts bedoeld zij die voor staatsinvloed zijn op het openbare leven en zij die tegen staatsinvloed zijn (socialisten contra liberalen).Wilders cq zijn in die zin zeker niet rechts. Zij willen juist een almachtige staat om de door hen veronderstelde maatschappelijke problemen aan te pakken. Maar we weten allemaal wat er bedoeld wordt met extreem rechts dus maakt het het overgrote deel van de politiek en de burgers niet uit.
Het tweede punt betreft de verbinding met "Populisme". Dat is evenwel niet exclusief iets voor rechts. Jan Marijnesen bijvoorbeeld vind die kwalifikatie in zijn richting helemaal niet ernstig en gebruikt(e) het ook wel om zichzelf te typeren.
Door de zogeheten credietcrisis is er weer een rukje naar authentiek links waar te nemen: overal zowat is men van mening dat het bankverkeer meer door de Staat in de gaten moet worden gehouden. Ook het debat over waarden en normen betekent netto dat de overheid meer invloed krijgt. En we zien ook een toenemende staatsinvloed over persoonsgegevens van burgers.
Populisme komt op en gaat weer onder met de mate van rust/onrust in een samenleving. In Italië is Berlusconi niet meer zo zadelvast als hij eens was. En in Fankrijk heeft Le Pen ook weinig adem meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar dan dat minnetje als ik toch duidelijk stel dat de PVV een grotere staatsinvloed wenst? Beter lezen a.u.b. En wat mij betreft mag u met mij van mening verschillen hoor. Ik ben niet zo intolerant en heb mijn veren niet van u.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is historisch niet hard te maken. Rond het midden van de 19 eeuw kwam in veel Europese landen de burgerij in opstand tegen de almachtige, absolute Staat. Er kwamen toen in een bestek van een aantal decennia overal grondwetten die de macht van de Staat over de mensen beperkten, er kwamen volksvertegenwoordigingen en daaruit werden vervolgens regeringen betrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende de tekst wordt er ook nergens gezegd dat je dat beweerde, dat populisme aan rechts is voorbehouden.
En zoals ook al gezegd maakt het niet uit of Wilders nu rechts of links genoemd moet worden. Maar een feit is en blijft dat het zelfs zo sec was dat vroeger rechts en links in de kamer ook letterlijk rechts en links zaten.
Zoals uit de reactie hieronder van Onbenullig blijkt bestaat een deel van de Wilders fans uit teleurgestelden en gefrustreerden die wraak nemen op de PVDA, op Wilders te stemmen. Beetje xielick wel.
Ik ben het hardgrondig eens met anderen hier: Wilders is niet rechts en je weet eigenlijk niet wat links en rechts inhouden. Ditr soort traditionele onderscheidingen zijn niet meet van deze tijd. Lees reactie van Dutchnright maar even.

Vergis je ook niet in de stemmers op Wilders.
Dat zijn geen conservatieve, rechtse rakkers. Ik stem op Wilders, maar ik ben VOOR Turkije in de EU, ik heb NIETS tegen allochtonen, maar des te meer tegen de PVDA, het CDA en de CU. Liever een allochtoon als buurman, dan een PvdA yup of een vrome CDA-er.
Zeg ook niet dat Wilders stemmers egoisten zijn, want ook dat is niet juist. In mijn stadsdeel is ruim gegeven voor Haiti, maar de meeste mensen stemmen Wilders, omdat zij vroeger op de PvdA stemden maar nu echt teleurgesteld zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus het vragen of er nog meer landen zijn waar uiterst rechtse politici in opkomst zijn, is vragen om appels en peren te vergelijken.

De NL politiek is rotten en dat uit zich nu eenmaal. Het is Nederland nauweliojk zo dat met ideologische keuzes maakt, zoals in de USA, maar meer praktische keuzes. Vandaar dat PvdA stemmers zo makkelijk overgaan naar Wilders. En waarom ook niet.