Wie betaalt het personeel bij een ambassade?

Dus zowel het personeel op de ambassade zelf, als de beveiliging van de ambassade. Word dat betaald door het land waar de ambassade gevestigd zit, of door het land waarvoor de ambassade staat? Bv. de Amerikaanse ambassade in Berlijn is zwaar beveiligd, worden die mensen die beveiligen, dan door Duitsland betaald of door Amerika?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het personeel van Ambassades wordt betaald van het publieke geld van het land dat de ambassade vertegenwoordigt. De beveiliging echter wordt betaald door het land waar de ambassade gevestigd is. Daar zijn internationale overeenkomsten over. Ik heb jaren gewerkt bij de Spaanse Ambassade in Den Haag. Mijn salaris werd betaald door de Spaanse belastingbetalers, maar de beveiliging was in handen van de Nederlandse autoriteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels gelijk. De beveiliging aan de buitenzijde is inderdaad voor het land waarin de ambassade staat, binnen de hekken en in het gebouw is het voor het land waarvan de ambassade is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hadden geen hekken, en natuurlijk werd er door Spanje gezorgd voor camera's speciale deuren, scanners voor de post, enz. enz. Maar dat doet ieder bedrijf toch? Dat is niet specifiek voor een Ambassadepost.

Andere antwoorden (1)

Het ministerie van buitenlandse zaken betaald dat. Dus van onze belasting.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, wel met de opmerking dat een gedeelte van het personeel naar Nederlandse maatstaven betaald wordt (o.a. staf en naaste medewerkers) en de rest (o.a. schoonmaak en beveiliging) naar de maatstaven van het land waar de ambassade gevestigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beveiliging komt op rekening van het land waar de ambassade gevestigd is. Schoonmaak heeft er niks mee te maken. Dat maakt de ambassade zelf uit. Dat betaalt het gastland echt niet.