Kan het eigelijk wel in een democratish stelsel, dat een minister besluit een bedrag te verdubellen? (Haiti)

Ik bedoel die verdubbeling wordt dus besloten door de minister. Maar er gaat wel 40 miljoen gemeenschapsgeld doorheen.

Dus uiteindelijk heeft de burger niet 40 maar 80 miljoen opgehoest....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee eigenlijk kan dat niet, eigenlijk zou er; onderzoek worden gedaan, een voorstel moeten worden ingediend, vergaderd moeten worden, voorstel aangepast worden, gestemd worden. Maar iedereen kan zien dat deze ramp van dien aard is dat we even niet aan deze regelmiereneukerij moeten doen en gewoon onze verantwoordelijkheid moeten nemen en onzen menselijke gezicht moeten laten zien en dit relatief lage bedrag van 40 miljoen prima kunnen geven aan een land dat compleet verwoest is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan en mag.

Hij is democratisch gekozen, en de nederlandse bevolking heeft ingestemt met het systeem dat ministers een bepaald buget te verstoken hebben tijdens een jaar.

Hij heeft een budget, uit te geven aan ontwikkelingshulp. Haiti valt onder ontwikkelingshulp. Hij heeft aangegeven dat als de nederlandse bevolking dit zo belangrijk vind, hij uit dat potje een deel wil gebruiken voor hulp aan Haiti.

Prima toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is juist democratisch. Er is in het budget vastgesteld dat een bepaald bedrag wordt uitgegeven aan ontwikkelingshulp en noodhulp. De minister heeft nu alle Nederlanders een stem gegeven in hoeveel geld er naar Haiti gaat. Hoe kan het democratischer dan dit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan en dat mag, hij overtreedt geen wet... En er is toch niets mis mee, er gaan miljarden om daar in de regering en die paar miljoen is peanuts... Het stelt niets voor in vergelijking tot andere bedragen die binnenkomen en uitgaan...

Is het niet voor een goed doel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan en mag wel .
ik vraag me alleen af waar al dat geld vandaan komt terwijl we zogenaamd in een crisis zitten en we beetje bij beetje worden uitgeknepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag 't me ook af! Gewoon maar effe verdubbelen, terwijl velen van ons (vooral ouderen)met moeite de eindjes aan elkaar moeten knopen. Overigens, hoor je iets van ruime bijdragen uit oosterse landen of vanuit de islamwereld? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok da's zeer positief! Hiermee zet je direct een mogelijkheid in tot wederopbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar het onderdeel gezonheidszorg is ,naar mijn idee,aardig leeg.
en minister bos gooit er ook nog even een paar miljard tegenaan die we ook niet meer terug zien .
maar we moeten wel met ze allen in blijven leveren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar dat vanaf komt?Wat denk je zelf?Gewoon ff alles duurder maken,dmv een accijnsverhoging.
Wij leven niet in een echte democratie, dat blijkt wel uit de dagelijkse feiten. We leven meer en meer in een totalitaire democratie, we mogen zelf kiezen door wie wel willen worden onderdrukt.

In zo'n totaliteaire democratie kan een regerings alles besluiten, om een NZ lijn in Amsterdam te graven, maar ook om een groot bedrag aan buitenlandse hulp weg te geven. Ik ben niet tegen hulp aan Haiti, maar het verdubbelen is geen democratische actie.
Erger vind ik het dat wij geen zeggenschap hebben in het feit dat een deel van de rijksdelen in de Caraiben worden toegevoegd als bijzondere gemeentes aan Nederland en dat het feit alleen wordt bepaald door de eilandbewoners. Wij hebben daarin geen zeggenschap.