Kan het eigelijk wel in een democratish stelsel, dat een minister besluit een bedrag te verdubellen? (Haiti)

Ik bedoel die verdubbeling wordt dus besloten door de minister. Maar er gaat wel 40 miljoen gemeenschapsgeld doorheen.

Dus uiteindelijk heeft de burger niet 40 maar 80 miljoen opgehoest....

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat kan en mag. Hij is democratisch gekozen, en de nederlandse bevolking heeft ingestemt met het systeem dat ministers een bepaald buget te verstoken hebben tijdens een jaar. Hij heeft een budget, uit te geven aan ontwikkelingshulp. Haiti valt onder ontwikkelingshulp. Hij heeft aangegeven dat als de nederlandse bevolking dit zo belangrijk vind, hij uit dat potje een deel wil gebruiken voor hulp aan Haiti. Prima toch?

Het is juist democratisch. Er is in het budget vastgesteld dat een bepaald bedrag wordt uitgegeven aan ontwikkelingshulp en noodhulp. De minister heeft nu alle Nederlanders een stem gegeven in hoeveel geld er naar Haiti gaat. Hoe kan het democratischer dan dit?

Ja dat kan en dat mag, hij overtreedt geen wet... En er is toch niets mis mee, er gaan miljarden om daar in de regering en die paar miljoen is peanuts... Het stelt niets voor in vergelijking tot andere bedragen die binnenkomen en uitgaan... Is het niet voor een goed doel?

het kan en mag wel . ik vraag me alleen af waar al dat geld vandaan komt terwijl we zogenaamd in een crisis zitten en we beetje bij beetje worden uitgeknepen.

Wij leven niet in een echte democratie, dat blijkt wel uit de dagelijkse feiten. We leven meer en meer in een totalitaire democratie, we mogen zelf kiezen door wie wel willen worden onderdrukt. In zo'n totaliteaire democratie kan een regerings alles besluiten, om een NZ lijn in Amsterdam te graven, maar ook om een groot bedrag aan buitenlandse hulp weg te geven. Ik ben niet tegen hulp aan Haiti, maar het verdubbelen is geen democratische actie. Erger vind ik het dat wij geen zeggenschap hebben in het feit dat een deel van de rijksdelen in de Caraiben worden toegevoegd als bijzondere gemeentes aan Nederland en dat het feit alleen wordt bepaald door de eilandbewoners. Wij hebben daarin geen zeggenschap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100