waarom wordt hij niet koning willem IV naar de voorvaderen, maar koning willem alexander ?

na koninig willem I en II en III zou willem-alexander koning willem IV worden. gisteren hoorden wij dat dát niet doorgaat. waarom gaat dat niet door ?

Toegevoegd na 5 dagen:
hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willem III was ook niet bepaald iemand die je op wilt opvolgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze mededeling is te kort... even wat toelichting alsjeblieft! :-)

Het beste antwoord

Omdat de de prins van Oranje zelf kiest voor de titel koning Willem-Alexander. Enkele jaren geleden dacht hij nog wel over koning Willem IV, maar zijn mening is veranderd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het naar mijn idee enige goede antwoord!

Andere antwoorden (3)

Omdat zijn naam Willem-Alexander is en niet Willem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hij had ook best voor koning Willem IV kunnen kiezen hoor.
rose
11 jaar geleden
Er was in de geschiedenis al eerder een Willem Alexander die zich Koning Willem liet noemen, dus dat is geen reden om het niet te doen, dat wist WA in 1997 ook: “Terugkijkend in de geschiedenis was er al een Willem-Alexander die als koning ook Willem is geworden, dus het zou in de lijn van de verwachting liggen.” Witteman vroeg toen:
“U zou Willem IV genoemd willen worden?” Willem-Alexander antwoordt:
“Ja” http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/28/maxima-wordt-koningin-beatrix-na-abdicatie-prinses/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt @rose voor deze interessante link!
De suggestie die in de vraag doorklinkt is niet juist. Willem Alexander heeft zich daar eerder al over uitgelaten. Ik weet niet beter of hij zou zich Willem Alexander laten noemen. Voor een duidelijker onderscheid in de toekomst wellicht? Pratend over Willem Alexander zeg je toch gelijk: Dat was toch Prins P of mijnheer van Buren of die reed toch de Elf Steden of was dat niet die koning die met Maxima was getrouw. O, de zoon van Beatrix bedoel je. M.a.w. je plaats hem met de toevoeging Alexander volgens mij hoor, beter in de tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk eerder @gerardkl dat jij misschien niet eerder nieuws hierover heb meegemaakt/-gekregen.
de suggestie in de vraag is van iemand, die in 1967 toen willem-alexander geboren was, met beschuit met muisjes bij de buren langs ging om te vieren dat er een prinsje geboren was!
daarmee bedoel ik, iemand -ik- die prins w-a zijn hele leven heeft meegemaakt en dus ook weet van de hoed en de rand van zijn namen (beslissingen/ mededelingen).
nu blijkt dat prins w-a in de afgelopen 14 jaar (zie reactie @rose bij antwoord @ihave) van mening is veranderd.
Omdat Willem 1 tot en met 3 bepaald geen goede reputatie hebben. Willem 1 had niks toen hij koning werd en 30 miljoen toen hij stierf. Toevallig kwam dat overeen met de staatsschuld van Nederland op dat moment. Willem 2 werd omringd door schandknapen vanwege zijn geaardheid. Willem 3 was als mens niet te genieten en is een tijdje uitgeweken naar England omdat hij het niet eens was met de rol van de monarchie in Nederland.

WimLex wil daar vast niet mee geassocieerd worden. Speculatief, want uiteindelijk is hij de enige die de vraag echt kan beantwoorden.