Waardoor liggen de verhoudingen in de VS in de Senaat anders dan in het Huis van Afgevaardigden?

De Senaat en het Huis van Afgevaardigden zijn op dezelfde dag gekozen. Hoe komt het dat de verhoudingen niet ongeveer gelijk liggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedere 2 jaar wordt 1/3 van de senaat gekozen, verder levert iedere staat 2 senators, ongeacht bevolkingsgrootte. Zo kan het resultaat dus anders uitvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Net zoals hier in Nederland een verschil in bezetting van Eerste en Tweede kamer is heeft men dat ook in de VS.

De verkiezingsdata van de eerste en tweede kamer zijn verschillend waardoor er niet over een periode van vier jaar een absolute meerderheid is in beide kamers van de regerende partij, dat zou namelijk funest kunnen zijn voor onze democratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen antwoord op mijn vraag. In mijn uitleg stond duidelijk: "De Senaat en het Huis van Afgevaardigden zijn op dezelfde dag gekozen."