Wat zijn de nieuwe kabinetslannen van 2012/2013?

Ik wil graag wat belangrijke kabinetsplannen weten, maar ik kan ze niet erg goed vinden, op internet en op de site van de rijksoverheid is het allemaal wat vaag. kan iemand er wat voor mij opnoemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben bang dat ze voor iedereen wat vaag zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, normaal krijg je met prinsjesdag duidelijke plannen, nu zitten we met een kabinet zonder meerderheid in de eerste kamer.... de plannen zijn wel duidelijk maar of die echt allemaal door de eerste kamer gaan komen weet niemand....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je je salaris krijgt over twee weken zie je al wat plannen :( geconcretiseerd . Over het algemeen hogere belastingen , verhoging AOW leeftijd , beperking duur WW , normalisering ontslag recht , maar het blijft vaag op de reeds verhoogde BTW , en andere op in komen in grijpende belastingen na . En ja de woning markt met nog meer problemen op zadelen zo dat de crises zich nu echt verdiept tot in de huiskamer van iedere huis bezitter . Veel vaag gedoe want in de 1e kamer heeft het kabinet geen meerderheid dus er moet nog veel gedeald worden .

Het beste antwoord

http://www.kabinetsformatie2012.nl/actueel/documenten/regeerakkoord.html

Zorg
Er komt geen liggeld voor het ziekenhuis en geen eigen bijdrage voor de geestelijke gezondheidszorg
Eigen bijdrage 50 euro onnodig gebruik spoedeisende hulp
Eigen risico inkomensafhankelijk
Huishoudelijke hulp alleen als het echt nodig is
Afschaffing Wet Chronisch Zieken en Gehandicapten
Vanaf 2015 250 miljoen euro extra wijkverpleegkundigen

Woningmarkt

De hypotheekrenteaftrek wordt beperkt, ook voor bestaande gevallen. Vanaf 2014 wordt de maximale aftrek elk jaar met half procent verminderd
De huren gaan omhoog: voor inkomens tot 33.000 euro met 1,5 procent plus inflatie, tussen 33.000 en 43.000 met 2,5 procent plus inflatie en boven de 43.000 met 6,5 procent plus inflatie
De beloning van bestuurders van woningcorporaties wordt versneld aangepast

Belastingen

In 2014 gaat de derde schijf van de inkomstenbelasting van 42 naar 38 procent
Arbeidskorting neemt toe tot 500 euro per werkende per jaar in 2017
Het hoogste belastingtarief gaat van 52 naar 49 procent
De assurantiebelasting wordt verhoogd
De vrijstelling voor oldtimers in de motorrijtuigenbelasting vervalt
Er komt geen kilometerheffing

Justitie

De wietpas vervalt, maar alleen mensen die zich kunnen identificeren met een identiteitsbewijs of verblijfsvergunning krijgen toegang tot coffeeshops
Illegaliteit wordt strafbaar
Veroordeelde vreemdelingen eerder terugsturen

Onderwijs

De basisbeurs wordt afgeschaft, in plaats daarvan komt er een leenstelsel
OV-studentenkaart wordt kortingskaart vanaf 2015
Verplichte maatschappelijke stage afgeschaft
Gratis schoolboeken verdwijnt, compensatie lage inkomens

Sociale Zaken

De duur van de WW wordt verkort van 38 naar 24 maanden
Inkomens boven 100.000 euro mogen niet langer pensioenspremies fiscaal aftrekken

Werkgelegenheid

Het ontslagrecht ambtenaren wordt gelijk aan ontslagrecht van 'gewone' werknemers
De AOW-leeftijd wordt sneller verhoogd

Verder lezen hier: http://nos.nl/artikel/434421-wat-staat-er-in-het-regeerakkoord.html

Ook zijn er al weer wijzigingen: http://nos.nl/artikel/439858-vvd-pvda-wijzigen-regeerakkoord.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kabinet Rutte-Asscher wil de AOW-leeftijd verhogen naar 66 jaar in 2018 en 67 in 2021. Mensen die nu of binnenkort met pensioen gaan zullen dus weinig van deze leeftijdsverhogingen meekrijgen, kan gedacht worden. Helaas is dit niet helemaal het geval, want vanaf 2013 t/m 2018 wordt de AOW-leeftijd steeds met één of enkele maanden verhoogd. Van 2013 t/m 2015 wordt de AOW-leeftijd steeds met één maand verhoogd, terwijl mensen die in 2016 t/m 2018 hun 65e verjaardag vieren daar per jaar twee maanden bij op kunnen tellen.

http://www.aow2013.nl