Word een vuurwerk voor Particulieren niet erg gevaarlijk door import uit andere landen?

Zelf weet ik dat ik naar Duitsland of België ga als een er soort verbod komt, en ik weet dat er dan ook rellen kunnen komen met schades tot in de miljoenen. Vuurwerk uit het Buitenland is gevaarlijk, maar Nederlands vuurwerk niet echt, gister knalde een mortier in de hand van een maat van mij en hij had alleen maar brandwondjes, als dat een nitraat was, zou hij zeker een paar vingers hebben verloren. ( met mortier bedoel dat ding wat er uit een Asian Thunder komt)

Toegevoegd na 3 uur:
VuurwerkVerbod.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het kopen van vuurwerk wordt verboden wordt waarschijnlijk het afsteken van vuurwerk ook verboden, zou je echt dat risico willen lopen? ;-) Vind het niet gek, mede door de mensen die zulk gevaarlijk vuurwerk kopen willen ze het verbieden, je werkt dus alleen maar mee aan een verbod. Sommigen zijn levensgevaarlijk, niet alleen voor zichzelf maar ook voor de omstanders. Dat ze zelf hun vingers kwijt zijn, eigen schuld dikke bult, maar ik houd graag alles intact ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rellen? Hoezo rellen? Bedreig je ons en de overheid daar nu mee ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedreig niemand, maar ik weet dat ze kunnen komen..

Antwoorden (2)

Er zullen hooguit wat gefrustreerde pubertjes de straat op gaan om te protesteren als vuurwerk verboden wordt, maar rellen á la Project X zie ik niet gebeuren.

Nederlands vuurwerk is gevaarlijk, denk eens aan gehoor of gezichtsschade in plaats van vingers eraf blazen. Je kan makkelijk blind of doof worden van zo'n klein mortiertje.
Buitenlands vuurwerk is (soms) nog gevaarlijker door het gebruik van een hogere kruitlading of schietlont (denk aan echte mortieren), daarom is het ook illegaal.

Vuurwerk is zo gevaarlijk als je het zelf maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht maar af..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat wil je daar nu mee zeggen? Wat een aanstelleritis, je bent toch geen 3? Willen doordrammen wanneer je je zin niet krijgt? Mensen zoals jij verpesten het voor de mensen die wel normaal met vuurwerk omgaan, nu al zeiken en dreigen, er is nog helemaal niks aan de hand, joh! Maak je niet druk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wacht wel, vuurwerk wordt toch niet verboden.
Al het vuurwerk dat legaal binnen de Europese Unie verkocht wordt voldoet aan strenge veiligheidseisen. De Nederlandse eisen zijn nog strenger, maar bij normaal gebruik is elders in Europa aangekocht vuurwerk niet gevaarlijker dan Nederlands vuurwerk.

Een afsteekverbod voor vuurwerk hoeft ook helemaal niet tot rellen te leiden. In veel Belgische steden is het verboden om met de jaarwisseling vuurwerk af te steken, en alleen al het bij je hebben van vuurwerk levert daar een bekeuring op. Niet leuk voor vuurwerkliefhebbers, maar veel makkelijker te handhaven dan de Nederlandse situatie.