Als je pint bij de supermarkt kan de overheid dan zien wat je gekocht hebt?

De overheid (belastingdienst) kan zien hoeveel je betaald hebt, maar kunnen ze ook opvragen wat je gekocht hebt? Zodat bijv. in kaart kunnen brengen wie te vet eten koopt, etc. en dan in de toekomst bijvoorbeeld die personen meer zorgpremies kunnen laten betalen wegens een ongezonde levensstijl.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overheid kan zien wat je betaald hebt????????? Hoe kom je daar bij?
Ritsuka
11 jaar geleden
De winkel kan het wel zien als je klantenkaart hebt, zoals de AH
En ze houden alles bij van iedereen voor voorraad.

Het beste antwoord

neen.

Bij het pinnen wordt alleen het volledig te betalen bedrag kenbaar gemaakt en niet elk artikel afzonderlijk.

Bij een volledige controle van de boekhouding (doorslag kassarollen) zou het mogelijk zijn dat op die wijze de belastingdienst kan naspeuren wat u gekocht hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, zelfs de bedragen van de individuele betalingen houdt de belastingdienst echt niet bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je altijd bij ah boodschappen doet wel.
ah heeft de bonuskaart geïntroduceerd juist om die reden. het kunnen bekijken/ checken wie wat koopt.

het antwoord is: ja, als de overheid de gegevens bij ah opvraagt kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen ?
Alleen wanneer de betreffende supermarkt alle goederen apart heeft geregistreerd en dat dit ook nog eens te koppelen valt aan het rekeningnummer. Maar let wel: een rekeningnummer is niet per definitie te koppelen aan een individueel persoon. Als ik met jouw pinpas en pincode ga shoppen, hoe weet de overheid dan dat ik die betaling heb gedaan, en niet jij ? (Het is niet verstandig je pas en pincode af te geven, maar verboden is het ook niet)

Mogen ?
Alleen in bepaalde opsporingsgevallen en met de nodige toestemmingen van de rechter e.d.

Gaan we dat ooit meemaken i.v.m. vet-belasting ?
Nee. Het heffen van accijns is veel eenvoudiger en schend de privacy niet. Net zoals dat nu met b.v. sigaretten gaat.

En zorgpremies dan ?
Die zijn niet van de overheid. Daar gaan de verzekeringsmaatschappijen over. Of het er ooit van komt betwijfel ik. Dit soort controles grijpt erg in op de privacy van mensen dus voor een verzekeringsmaatschappij jouw pin-gegevens op mag vragen, dan is er heel wat gebeurd. En dan betaal je je frietje toch lekker contant ! Geen verzekeringsmaatschappij die contante betalingen op kan vragen.