Van jouw voorbeelden ken ik alle kleine details niet genoeg om daar een zinnig antwoord op te geven, dus ik hou het maar even heel algemeen.
Je kan het natuurlijk makkelijk als excuus gebruiken, dat zal vast ook wel eens gebeuren.
Maar het kan ook heel goed de echte reden zijn. Regeren is vooruitzien... ja, maar wel op basis van de huidige gegevens. Uit informatie over de huidige en voorgaande situaties, kan je voorspellingen maken over de toekomst. Maar niet 100% van de voorspellingen zal uitkomen, het is toch vaak beperkt. Je kan het dan ook beter een verwachting noemen, dan een voorspelling, net als bij het weer.
En als de werkelijkheid toch anders uitvalt dan de verwachting, zijn er soms gewoon beslissingen die achteraf niet blijken te werken. Daar valt weinig aan te doen, we kunnen niet in de toekomst kijken.
Daarnaast is het ook zo dat soms van mensen ge-eist/verwacht wordt dat ze in zeer korte tijd een beslissing nemen. Als anderen je niet genoeg tijd gunnen om een goed gefundeerde voorspelling/verwachting te maken, zal het vaker fout uitpakken met de gemaakte beslissingen.
Ik denk dat dit in de politiek zeker mee zal spelen, omdat politieke partijen afhankelijk zijn van de mening van het volk (als het volk het er niet mee eens is, worden ze volgende keer niet meer gekozen), en het erop lijkt dat een groot deel van de bevolking steeds meer snelle, sterke uitspraken (en dus ook beslissingen) wil zien, ipv langzame genuanceerde uitspraken. Mensen lijken weinig geduld te hebben en niet een paar maanden te willen wachten tot dingen grondig onderzocht zijn.
Dus als een partij al verweten wordt dat ze te weinig met een sterke hand regeren, kan ik me voorstellen dat dat invloed heeft op de tijd die er genomen wordt om een goede beslissing te kunnen maken.