Waarom onthield Nederland zich van stemmen?

Gisteren (donderdag 29 november 2012) heeft de VN Palestina erkent als niet-lidstaat. Alle VN leden mochten stemmen. Waarom heeft Nederland (net zoals 39 andere landen) zich onthouden van stemmen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Politiek gezien mogelijk de beste vorm om aan te geven dat Nederland de betrekkingen tussen zowel de staat Israel en Palestina niet wil verstoren.

Indien Nederland een stem had uitgebracht was de betrekking mat het andere land automatisch verslechterd en nu kan Nederland mogelijk een bemiddelende rol spelen in de ongeregeldheden die daar dagelijks plaats vinden.

Ook voor politiek Den Haag is dit de gulde middenweg, PVDA was voor toetreding, VVD tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nederland noemde de statusverhoging eerder “ontijdig en onverstandig”. Volgens Nederland is de statusaanvraag “in de kern een wanhoopsdaad” van de Palestijnse Autoriteit, die niet meer weet hoe zich te positioneren in het vredesproces, “En wanhoopsdaden zijn meestal niet de verstandigste.” Toch zei de regering dat ook begrip te kunnen opbrengen voor de standpunten van zowel voor- als tegenstanders. Omdat het een politiek oordeel “op het scherpst van de snede” is, kiest Nederland voor onthouding van stemmen.