Hoeveel kost het voor Amerika per dag om oorlog te voeren? En wat is dat op jaarbasis?

Amerika is al heel lang aan het oorlog voeren...
Eerst onderling (staat tegen staat) waaruit uiteindelijk the U.S.A is ontstaan...
Maar nu zijn ze al jaren oorlog aan het voeren buiten de U.S.A...
ik vraag me af? Raakt hun geld nou nooit eens op?
hoeveel kost het Amerika om oorlog te voeren?
(The War Against Terror bijv.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dit is een vraag die vrijwel niet te beantwoorden is. Definieer allereerst maar eens het woord 'kost'. Hoeveel levens 'kost' het de VS? Hoeveel grondstoffen 'kost' het de VS? Mocht je het op kosten in de zin van 'geld' willen werpen, dan is het al helemaal niet te beantwoorden. Geen accurate antwoorden in ieder geval. Want hoeveel geld kost elke dode soldaat? Of elke verwoeste school? Of elke overleden burger? En valt hier 'ontwikkelingsgeld' van de VS voor bijv. Irak en Afghanistan ook onder? Bovendien kan je niet weten hoeveel het in de toekomst zal gaan kosten; zorg, wederopbouw, onderwijs, etc.

http://costofwar.com/ probeert op al deze vragen een antwoord te geven en deze in geld om te zetten. Op deze site kan je de kosten vanaf 2001 zien, maar in hoeverre dit objectief en accuraat is, is natuurlijk niet te zeggen. Volgens dit onderzoek zou één dag van de Irak oorlog al $720 kosten.
Om even door te gaan op de Irak Oorlog; het Congressional Budget Office heeft uitgerekend dat op de lange termijn deze oorlog $2.4 triljoen (!) zou kosten. Reuters kwam zelfs met bedragen van minimaal $3.7 triljoen. Grote verschillen dus en welke er dichter bij zit kan ik met geen mogelijkheid zeggen.
Om je nog een kostenplaatje te geven van alle andere oorlogen: http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/RS22926.pdf

Of hun geld ooit opraakt? Het geld is al op. Ze blijven grote bedragen lenen en er is enorme inflatie. De staatsschuld van de VS is de grootste staatsschuld van de wereld. En door alle oorlogen zullen ze ook blijven lenen. Tot wanneer dit mogelijk is? Ik ben geen econoom, maar naar mijn inziens zal er een moment zijn waarop er gezegd wordt dat het zo niet werkt (geld blijven lenen en printen, hogere belasting etc) en op dat moment zal de economie instorten. Tot die tijd zal de VS gewoon geld blijven lenen en hun oorlogen voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gruwelijk als je bedenkt dat er zoveel mensen honger hebben... of medicatie nodig hebben...
bedankt voor het antwoord :D