Waarom is er in Nederland nog nooit een vrouwelijke president geweest? Is daar een speciaal reden voor?

Toegevoegd na 1 minuut:
In Duitsland bijvoorbeeld wel angela merkel

Toegevoegd na 6 minuten:
Bedoel de premier.

Toegevoegd na 15 minuten:
Mijn vraag is:

Waarom is er in Nederland nog nooit een vrouwelijke Minister-president geweest? Is daar een speciaal reden voor? premier kan ook.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De minister-president wordt vrijwel altijd geleverd door de grootste regeringspartij. Deze persoon is vrijwel altijd de lijsttrekker geweest voor zijn partij bij de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer. Tot nu toe hebben de partijen die bij verkiezingen de grootste werden nooit een vrouwelijke lijsttrekker gehad.

Wie de lijsttrekker wordt, is afhankelijk van de selectieprocedure (en soms verkiezingen) binnen de partij. Een aantal jaar geleden werd Rita Verdonk bijna de lijsttrekker van een van de grote partijen in Nederland, namelijk de VVD. Als zij lijsttrekker was geworden en de VVD zou na de daarna volgende verkiezingen de grootste regeringspartij zijn geworden, dan zouden we een vrouwelijke minister-president hebben gehad.

Het is dus met name afhankelijk (geweest) van de interne selectieprocedure (en soms verkiezingen) voor lijsttrekker/partijleider binnen de grote partijen in Nederland.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij die selectieprocedures is het natuurlijk ook van belang wie zich kandidaat stelt, dus wie zich aanmeldt om lijsttrekker te worden, wie laat weten graag lijsttrekker te worden. Als zich bij de selectie weinig of geen (geschikte) vrouwen aanmelden, dan is het voor partijleden of een selectiecommissie ook moeilijk of onmogelijk een vrouwelijke lijsttrekker te kiezen.
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

We hebben een koningshuis, en dus geen president. De vraag over man of vrouw als president is er dus helemaal niet eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt minister president?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu je een toevoeging aan je vraag hebt gedaan dat je een premier bedoelt is duidelijk wat je bedoelt. Maar mijn antwoord voor je toevoeging ging gewoon uit van wat je vroeg.
Beetje raar om daar dan een min voor te geven, het antwoord was nl correct voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Kattebelletje. Van mij dan ook een +
Erg flauw, al die minnen.
Nederland heeft een koningin, geen president, als de GroenLinks wint dan zal Jolande Sap de premier zijn, en dat is dus het niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland heeft van oudsher een lage arbeidsparticipatie van vrouwen gehad (weinig werkende vrouwen in gewoon Nederlands). Dan is de kans dus kleiner dan in landen met verhoudingsgewijs meer werkende vrouwen.