Wat gebeurt er als het aantal ingevulde stembiljetten en het aantal stemmers in een stembureau niet overeenkomen?

Ik hoorde dat iemand op het stembureau per ongeluk twee stembiljetten kreeg. Diegene heeft ze beide ingevuld en ingeleverd. Nu is er dus 1 stembiljet meer dan dat er kiezers zijn.. Hoe lost men dat op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is op zich een goede vraag en ik zou er het antwoord niet op weten. Ik weet wel dat er een systeem bestaat dat dit zou kunnen voorkomen. Ik las ooit over een systeem waarbij je drie aan elkaar gelinkte stembiljetten krijgt en als ik het me goed herinner moest je op de drie stembiljetten telkens je echte en een valse stem uitbrengen. Je geeft dan 2 van de drie biljetten terug zodat je zelf achteraf via de computer zou kunnen controleren of je stem wel is meegeteld, het systeem zou dan kunnen zien dat er een keer meer is gestemd voor de echte stem zonder dat die stem aan jou gelinkt kan worden. (ik heb het hier waarschijnlijk niet 100% correct uitgelegd dus als iemand een aanvulling heeft, graag!) Het systeem zou veel fraude bij het stemmen kunnen voorkomen. Er is ooit getest op een aantal proefpersonen, het resultaat: "een mooi initiatief, maar wel te moeilijk!". Erg jammer, want in mijn ogen mag zoiets best wat moeilijker zijn als het kan dienen om fraude te voorkomen. En eens je het systeem doorhebt is het helemaal niet moeilijk meer.

Antwoorden (2)

Als degene zichzelf bij 2 VERSCHILLENDE stemburo's heeft aangemeld dan heeft degeen 2x gestemd. Kom je erg moeilijk achter. Maar zoveel maakt dat niet uit als het bij 1 blijft. In het kiesdistrict Marle zou het wel opvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt maar 1 stembiljet. Je kunt je niet bij 2 bureaus aanmelden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ook niet met een verloren kaart?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, als je een nieuwe aanvraagt wordt de andere ongeldig verklaard
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja...maar als je daar 10 minuten geleden al mee gestemt hebt dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stembiljet wordt op het stemkantoor gecontroleerd met een nummer. Als je een nieuw stembiljet aanvraagt wordt het nummer van het oude stembiltjet geschrapt en kun je er niet meer mee stemmen omdat het nummer niet bekend meer is bij het stemkantoor
Dan zit het stembureau met een probleem dat ingevuld moet worden op het zogeheten "Proces-verbaal van de zitting van een stembureau" dat ieder stembureau moet maken na het sluiten van het bureau. In het slechtste geval wordt de uitslag van dat bureau ongeldig verklaard maar bij één foute stem zal dat niet gebeuren.

De begin- en eindvoorraad van de stembiljetten wordt geteld. Vastgelegd wordt hoeveel stembiljetten worden teruggegeven wegens vergissing van de kiezer (worden onbruikbaar gemaakt), hoeveel stembiljetten kiezers hebben teruggegeven omdat ze weigerden het biljet n de bus te stoppen (worden onbruikbaar gemaakt) en hoeveel kiezers het biljet hebben meegenomen na de weigering om hte in de stembus te steken. Het verschil tussen begin- en eindvoorraad minus de hierboven omschreven 'missers' moet het aantal biljetten zijn dat in de stembus zit.

Ok, de biljetten in de stembus worden geteld. De blanco stemmen, ongeldige stemmen en de 'goede' stemmen worden geteld. Dat totaal aantal stemmen moet weer gelijk zijn aan het aantal biljetten dat in de stembus zat. Zo niet, dan moet alles nogmaals worden gecontroleerd of de stemmen moeten worden herteld.

Vervolgens wordt een controleberekening gemaakt. Het aantal kiezers wordt vastgelegd op het overzicht als je het stembureau bezoekt. Dat aantal -/- de onbruikbaar gemaakte biljetten die niet in de stembus zijn gekomen moet gelijk zijn aan het aantal biljetten dat wel in de bus zat en aan het totaal aantal stemmen. Als dat niet het geval is na controle en hertelling moet dit opgegeven worden als een 'Onregelmatigheid'.

Geen reclame voor het stembureau overigens, dan heeft echt een van de commissieleden zitten slapen...
Computoon