Stel; ik wil over een half jaar volledig kunnen meepraten over de politiek. Ik weet er nu niets van. Wat moet ik doen? Waar moet ik beginnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je er nu niets van weet, betekent dat dat "de politiek" jouw interesse niet heeft. Om ergens over te kunnen meepraten, moet je er redelijk wat over weten. Die kennis doe je echter alleen op als je belangstelling hebt - zonder belangstelling zul je geen kennis opdoen, omdat je het kennelijk saai vindt. Althans, dat vermoed ik - wat denk je, zou het bovenstaande kunnen kloppen, of is er een andere reden waarom je er nu te weinig van weet om erover mee te kunnen praten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt helemaal. Toch irriteert het me dat er nu zoveel over op tv is, en ik het gewoon niet kan volgen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja....maar je word ook echt wel dood gegooid met zoveel info/ideeën/en je moet ook nog een cursus peuter/kleuter psychologie Erbij gaan doen....
Cryofiel
11 jaar geleden
Op dit moment heb je dus wel motivatie om over je ingebakken gebrek aan interesse heen te stappen. Je zult voor jezelf moeten bepalen of die motivatie blijvend is, of alleen tijdelijk opvlamt gedurende een verkiezingsperiode.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Slimshady
Dat had ik eerst ook hoor, snapte er geen zak van, en nu nog steeds niet alles :-) Kijk vaken naar nieuws en volg bijvoorbeeld debatten. (ik weet nu hoe oud je bent) Vroeger vond ik daar geen reed aan, maar nu mag ik er graag naar kijken. Het scheelt ook wie er aan het woord is. Een JP Bakelende of een M Rutte maakt al veel verschil. Rutte kan ik volgen, en Bakelende gebruikte van die rare woorden en termen, daar kon ik niets mee. Datzelfde heb ik nu met Samson, Roemer (iets minder) en Wilders. dat zijn een paar mensen waarvan ik begrijp waar ze het over hebben, en wat ze bedoelen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
* ik weet nu hoe oud je bent moet zijn: Ik weet NIET hoe oud je bent. En waarom ik dat zeg:
Want als je bijvoorbeeld 16 bent kan ik me voorstellen dat nieuws en debatten je de keel zouden uithangen. En dat je dit ervaart als saai.

Antwoorden (9)

Eerst leer je hoe de basis in elkaar zit. Dit kan je op verschillende sites lezen. Met basis bedoel ik: Wat is een coalitie oppositie hoeveel zetels zijn zitten er in een kamer. enz. Als je dat een beetje door hebt, kan je het op tv al meer volgen. Verder kan ik je dan adviseren om veel te kijken naar programma;s op tv. Voorbeelden: Een vandaag, Dwdd, nieuwsuur, Pauw en witteman.
En natuurlijk kranten lezen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin bijvoorbeeld met een gratis minicursus politiek. Vul ook eens de stemwijzer in. Volg wat meer het nieuws en de actualiteitenrubrieken. Zo merk je vanzelf dat jij ook een eigen mening hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stemwijzers invullen leert je niets over politiek.
Het geeft je een idee wat er op dit moment in de maatschappij speelt, en voor een klein deel hoe de partijen over die items denken.
De stellingen zijn vaak nogal ongenuanceerd en dat is de politiek nou net niet. (behalve bij sommige partijen)
Ga naar de Bibliotheek een paar boeken halen,zoals bv 'Politiek voor Dummies'.

Maar er zijn goede sites die ook veel goede uitleg bevatten om het abc vd politiek te snappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.bol.com/nl/p/politiek-voor-dummies/1001004006870260/ Deze dus....
Hangt er vanaf wat je wilt weten, en ook met welk doel. Als je alleen maar mee wilt kunnen praten in de koffiepauze op je werk, volg dan gewoon de actualiteitenprogramma's. Dan krijg je het meeste gewoon mee. Eventueel lees je een paar wiki-pagina's of kijk je op de site van de tweede kamer zodat je weet hoe de tweede en eerste kamer functioneren en ongeveer weet hoe een coalitie gevormd wordt. Je kunt ook gewoon actualiteitenprogramma's als DWDD en P&W kijken, Nieuwsuur volgen en online kranten lezen (desnoods gewoon nu.nl) voor de recente informatie, en bij alles wat je niet direct snapt een aantekening maken om dat later na te zoeken.

Als het je meer gaat over de inhoud, en je wilt kunnen snappen welke partij wat wil, zul je de verkiezingsprogramma's moeten lezen. Als je vanuit de historie wilt weten hoe de democratie is ontstaan en wat de geschiedenis van onze parlementaire democratie is, dan zou ik daar eens een goed boek over halen.

Wat ook helpt: praten met mensen die er wat meer van weten dan jij. Praten naar aanleiding van een uitzending van nieuwsuur, naar aanleiding van een nieuwsbericht, of een vraag van jou. Vragen stellen, en dingen opzoeken waar je meer over wilt weten.

Toegevoegd na 9 minuten:
De beste manier om ineens volledig in de politiek te zitten is er trouwens één die ik je niet toewens: wekenlang ziek zijn rondom verkiezings- of formatietijd, of eventueel rond prinsjesdag. Een ziekte waarbij je te ziek bent om uit bed of van de bank te komen, en je je te weinig kunt concentreren om te lezen zodat je TV gaat kijken, maar dus niet zo ziek bent dat je de halve dag slaapt of dat je geen TV kunt verdragen of volgen. Dan de hele dag politiek24 kijken, inclusief alle herhalingen van fragmenten met uitleg over vorige formaties en waarin een paar keer opnieuw wordt uitgelegd over hoe dat nu werkt. Via de site van de tweede kamer kun je ook vaak live allerlei debatten kijken. Na een aantal werken kun je het echt dromen volgens mij, alleen kun je dan als je beter bent een paar maanden geen politiek debat meer zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin bij de grondwet van Nederland:
http://entoen.nu/grondwet/po

Het is een site voor kids, maar dat maakt het juist wel overzichtelijk...jip&janneke taal, lekker makkelijk te begrijpen als basis.

Dan zou ik dit eens gaan lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie

Dan zou ik dit doorspitten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_en_overheid_in_Nederland

En als je het dan nog de moeite waard vind om je te verdiepen in dit onderwerp, om maar mee te kunnen praten dan heb ik deze nog in de aanbieding:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_partijen_in_Nederland

Er is maar een antwoord en dat is inlezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is het boek: politiek voor dummies
Een goed begin om te leren hoe ons politiek systeem in elkaar steekt.

Verder heb je een lijst met deelnemende partijen aan de komende verkiezingen in huis.
Bezoek van elke partij de website, en lees (de samenvatting van) het verkiezingsprogramma eens door.

Volg ook eens wat politiek gerichte discussieforums. Beperk je daarbij niet tot 'links' of 'rechts': je wilt tenslotte je eigen oordeel vormen en dat lukt niet op een sterk gekleurd forum.

Denk ook eens zelf na: hoe zou je willen dat jouw 'ideale' nederland er over 50 jaar uitziet. Hoe rijk zijn de rijken, hoeveel armoede is er, wat kan een eenvoudige arbeider zich veroorloven? Hoe zijn ziektekosten, openbaar vervoer en energievoorziening geregeld?Pensioenvoorzieningen? Zijn we nog bereid om vluchtelingen (geen gelukszoekers, of die ook?) uit oorlogsgebieden en dictaturen een veilige opvang te bieden? Trekken we ons iets aan van de hongersnoden in afrika of moeten ze het daar zelf zien te rooien?

Je hebt ook nog een paar dagen om de verkiezingsdebatten op TV te volgen, maar let op: die hebben veel meer met 'de X-Factor' dan met politiek te maken. Die X-factor (welke politicus maakt de leukste grapjes, en de spitsvondigste oneliners) heeft wel heel veel invloed op de zwevende kiezers, en is daarmee een belangrijke factor in de huidige politiek. Maar inhoudelijk heeft het weinig of niks met politiek te maken.

Bezoek eens bijeenkomsten van politieke partijen. Discussieer mee. Wordt lid. Wordt actief lid.

Je ergens in verdiepen kost tijd. Je ergens goed in verdiepen kost veel tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begin met kijken naar het jeugdjournaal! Daar wordt alles altijd erg goed uitgelegd. Je bent dan altijd op de hoogte van het laatste nieuws en bovendien worden de achtergronden ook altijd uitgelegd. En het is nog leuk ook! Elke avond om kwart voor zeven.
Op hun website is ook veel informatie te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd een leuk idee!
Het boek Politiek voor Dummies is een goed boek als je wilt weten hoe de Nederlandse politiek in elkaar zit. Maar echt inzicht krijg je pas als je wat meer over macro-economie weet. Dan krijg je inzicht in inkomsten en uitgaven, iets wat veel aan de orde komt in politiek. En waar zelfs politici niet altijd genoeg van af weten.
Geld beheren in een land is namelijk op geen enkele manier te vergelijken met geld in een gezin. Als jij een tientje uitgeeft, ben je het kwijt.
Dat geld niet voor de regering.
Als die bijvoorbeeld 1 miljard uitgeeft aan verbeteringen van de snelweg, komt dit geld misschien wel voor het grootste deel binnen enkele maanden terug. Door omzetbelasting, loonbelasting van het personeel, files die ontstaan waarbij brandstof wordt verstookt waar ook weer 50% belasting op zit, en ga zo maar door.
Moeilijk te begrijpen, maar heel leerzaam!

Macro-economie en stabilisatiepolitiek, van G.E. Hebbink en B.C.J. van Velthoven is bijvoorbeeld best leesbaar, en erg informatief.

Een korte omschrijving en je zult begrijpen dat dit onderwerp belangrijker is dat ieder ander onderwerp over politiek:

Regelmatig wordt de samenleving geconfronteerd met werkloosheid, inflatie en wisselkoerscrises. Om dergelijke macro-economische ontwikkelingen te kunnen verklaren wordt in 'Macro-economie en stabilisatiepolitiek' stap voor stap een volledig, consistent model van de nationale economie opgebouwd. Uitgaande van constante lonen en prijzen worden eerst de effectieve vraag en de multiplierwerking besproken. Vervolgens wordt het algemeen prijspeil in het model meegenomen en de overstap gemaakt naar het geaggregeerde vraag- en aanbodmodel. Ten slotte wordt ook de ontwikkeling van de lonen in beschouwing genomen. Waar nodig wordt aandacht besteed aan instituties als de EMU, het Europese Stelsel van Centrale Banken en het ERM-II.

Als de macro-economische ontwikkelingen niet naar wens verlopen, kan de overheid besluiten tot ingrijpen. In het boek wordt nagegaan welke instrumenten de overheid effectief kan inzetten om de doelstellingen van de stabilisatiepolitiek te realiseren. Ter afsluiting worden het JADE-model en de voorspellingen van het CPB besproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou boeken kunnen lezen over de politiek, economie en de maatschappij. Tv kijken helpt ook, ik heb thuis een zender van de politiek (volgensmij 24/7?). Als je dan de woorden/zinnen opschrijft die je niet begrijpt, en het opzoekt, leer je dingen. Op tv zijn nu ook genoeg andere zenders waar je dingen van de politiek hoort.