Waarom wordt Nationaal Socialisme extreem rechts genoemd en niet extreem links?

Socialisten vinden dat zij tot de linkerkant van het politieke spectrum horen.

11 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag! ben benieuwd naar de antwoorden, want zelf moet ik er eerst eens goed over nadenken!

Antwoorden (2)

Ik heb er even over nagedacht en denk er het volgende van: Nationaal Socialisme dekt de werkelijke inhoud van de politieke stroming niet goed. Nationaal Socialisme is, net zoals fascisme, een rechtse stroming. Je wordt op het verkeerde been gezet door de term 'socialisme', want de denkbeelden zijn verre van links. Tenminste, de denkbeelden zoals ze inmiddels zijn komen vast te staan. Bij de opkomst van het nationaal socialisme was er nog een behoorlijk linkse vleugel binnen de partij die je socialistisch zou kunnen noemen (hoewel puur gericht op het Duitse volk). Deze vleugel heeft het echter verloren van de rechterflank. Onder leiding van Adolf Hitler - die "steun zocht van het grootkapitaal en deze dus niet te zeer van hem wilde vervreemden." Daarmee werd het een meer rechtse stroming dan je op grond van hun naam mocht verwachten.

Dat blijkt uit het feit dat vrijheden van mensen behoorlijk worden ingeperkt, maar ook uit het conservatieve karakter van de ideologie (anti-homo, tegen seksuele losbandigheid etc). Meer verschillen tussen fascisme en nazisme worden via de link uitgelegd. Kort gezegd bevoordeelt het nazisme het eigen ras in extreme mate en is het een conservatieve ideologie. Vandaar de typering als extreem rechts.

Linkse (socialistische) idealen als gelijkheid, eerlijk delen, arbeiders aan de macht etc. zijn strijdig met de ideologie van de nationaal socialisten zoals die zich, met name tijdens de tweede wereldoorlog, heeft ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer correcte analyse. De NSDAP is ontstaan uit de DAP, een van de extreemrechtse en racistische partijtjes van na WWI. Omdat het socialisme in die periode nogal populair was besloot Hitler daar gebruik van te maken ten gunste van de groei van die stroming. Dat is de voornaamste reden van de naamsverandering naar NSDAP.
De term 'extreem rechts' is afkomstig van de Sovjet Unie en diende als propaganda middel om de infameuze Nazi ideologie niet negatief op het communisme te laten afstalen. In kenmerken vertonen zowel het communisme/marxisme/socialisme en het nazisme/fascisme veel overeenkomsten. Beiden zouden daarom gezien kunnen worden als extreem linkse ideologieën. Verschillende uitingsvormen van links gedachtengoed. Beiden plaatsen de staat boven het individu en verheerlijken een krachtig leidersfiguur. Beiden zijn totalitair van karakter, anti-democratisch en dulden geen anders denkenden. Mussolini was in zijn jonge jaren een socialist en zo ook de hoofd econoom van Hitler. Hitler zelf beschouwde zijn stroming als een vorm van socialisme en verwekte dit in de naam. Ook stond zijn programma bol van socialistische uitingen. Zoals bijvoorbeeld de Volkswagen (ja dat merk dat nu nog steeds bestaat) een auto voor iedereen.

De 'extreem-rechts' Sovjet propaganda is heden ten dage onderdeel geworden van de algemene opvatting, waardoor men het nazisme nu als extreem rechts duidt. Deze misinterpretatie komt linkse politici en opiniemakers vandaag de dag nog altijd goed uit om kritische geluiden onschadelijk te maken middels valse fascisme/nazisme verwijten.

Rechtse opvattingen kenmerken zich door vrijheid van het individu boven de belangen van de staat te plaatsen. De meest extreme uitingen hiervan zijn anarchisme en libertarisme. Feitelijk zouden deze stromingen dus de titel 'extreem rechts' mogen dragen, al is die term natuurlijk veel te beladen geraakt door het oneigenlijke gebruik er van.

Het is evident dat de linkse extremen (communisme, marxisme, socialisme, fascisme, nazisme) veel gewelddadiger en dodelijker zijn dan de uiterst rechtse (libertarisme, anarchisme) kant van het spectrum. Libertarisme kenmerkt zich zelfs juist door geweldloosheid. Echter zou een heldere kijk op de excessen van extreem links negatief kunnen afstralen op gematigd links en zo een afkeer van links genereren. Om die reden houden linkse politici en opiniemakers de valse titel in stand.