Waarom is 'kinderbijslag' geen thema in de verkiezingen?

In ieder debat en verkiezingsprogramma komen zorgkosten, hypotheekrente, onderwijs, btw en ontwikkelingshulp aan de orde als het gaat om overheidsuitgaven waarop bezuinigd zou kunnen worden.

Waarom is er geen enkele partij die de aanval opent op de verstrekking van kinderbijslag en de hoogte daarvan?

Is er een logische verklaring waarom dit onderwerp gemeden wordt? Er wordt tenslotte wel rond de 4,5 miljard per jaar aan uitgegeven.

paulus811
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja de thema's zijn aan mode onderhevig lijkt het wel ! Eerst veiligheid , criminaliteit , en integratie , nu wel euro pa maar niet inhoudelijk , hypotheek aftrek ! Duurzaam , Pensioen(eigenlijk te laat ) AOW rijke belasting enz. Ja de pvv wil na het 2 e kind de kinderbijslag afschaffen . De politiek loopt achter de situatie aan , laat moeilijke dingen aan slepen , tot dat het uit de hand loopt . Ja regeren zou vooruit zien moeten zijn om de toekomst vorm te geven , maar de waan Vd dag is hun te machtig :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij meerdere stemwijzers komt de vraag voorbij of je vindt dat kinderbijslag inkomensgerelateerd zou moeten zijn.

Het beste antwoord

Het is wél een thema, staat o.a. op de agenda bij PvdA, CDA, Christenunie, PVV, PvdD. Is ook al aan bod geweest in o.a. interviews
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, je bent me voor. Ik zocht nog even naar de onderbouwing.
paulus811
11 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Het staat er duidelijk (had deze site niet eerder gezien). Maar in de debatten heb ik het onderwerp nog niet voorbij zien komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien komt het iets minder aan bod omdat mensen het als een verworven recht zien, én omdat er vrij veel 'kiezers' jonge kinderen hebben. Als je hier hard op wil bezuinigen, doe je dit misschien liever pas ná de verkiezingen, om nog wat zieltjes te winnen/houden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het is goed voor de koopkracht!
paulus811
11 jaar geleden
Het is helemaal niet goed voor de koopkracht! Wie denk je dat die uitgekeerde kinderbijslag eerst heeft betaald?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een groot deel de mensen zonder kinderen tussen 0-18 en die kunnen het makkelijker missen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paulus: denk je dat we lastenverlichting krijgen als de kinderbijslag omlaag gaat, of zou het 'voordeeltje' zo de staatskas in gaan?
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Kort maar wel juist en daar gaat het om!

Andere antwoorden (1)

Verdragstekst
1. De Staten die partij zijn, erkennen voor ieder kind het recht de voordelen te genieten van voorzieningen voor sociale zekerheid, met inbegrip van sociale verzekering, en nemen de nodige maatregelen om de algehele verwezenlijking van dit recht te bewerkstelligen in overeenstemming met hun nationale recht.
2. De voordelen dienen, indien van toepassing, te worden verleend, rekening houdend met de middelen en de omstandigheden van het kind en de personen die verantwoordelijk zijn voor zijn onderhoud, alsmede met iedere andere overweging die van belang is voor de beoordeling van een verzoek daartoe dat door of namens het kind wordt ingediend.

Toelichting
Sociale zekerheid is de financiële bijdrage en zorg die de overheid geeft aan mensen als zij hulp en ondersteuning nodig hebben. Ieder kind heeft recht om gebruik te maken van alle regelingen voor sociale zekerheid. Nederland geeft kinderen geen eigen aanspraak op sociale zekerheid, maar regelt dit via de ouders. Alle ouders krijgen extra geld als ze kinderen hebben; dat heet kinderbijslag.

Als ik dit lees kan ik mij voorstellen dat juist de reden achter de kinderbijslag dus zorgt dat dit geen aandacht krijgt omdat het vanuit de rechten van het kind verantwoord geregeld is. Juist in tijd van crisis en dreigende armoede is dat juist iets waar niet aan gekomen moet worden. Door alle bezuinigingen zijn er al kinderen die niet de nodige zorg krijgen die wel noodzakelijk is. Denk maar eens aan een beugel......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, een +. Wel twee opmerkingen, beugels worden betaald uit de (voor kinderen gratis) zorgverzekering en dat een bijdrage voor het kind geregeld is snap ik, maar de hoogte ervan lijkt me wel iets om over na te denken. Waarom niet maximeren op twee kinderen en tot een salaris tot 75.000. Daar boven betaal je het maar zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je punt en ben het zelfs met je eens....ik snap dat mensen die bewust geen kinderen willen en hard werken zich storen aan de belachelijke hoge bedragen die ouders ontvangen....maar aan de andere kant zijn die kinderen van die ouders die wel bewust kinderen kregen wel de mensen die later als verplegers/sters jou helpen aankleden in het bejaarde tehuis....het is wel een investering in de toekomst zeg maar....
Ikzelf ben idd voor de inkomst afhankelijke kinderbijslag...dit is echt een situatie waarbij je hoe dan ook niet iedereen tevreden kunt stellen omdat er geen juist antwoord op is. Ik denk ook dat dat de rede is om er niet diep op ingegaan word tijdens de verkiezing. Heel Nederland heeft hier wat mee te maken en er komt veel weerstand los als je dit onderwerp aanspreekt.
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je prima reactie. Inkomensafhankelijke kinderbijslag lijkt me een uitstekend idee, afbouwend tot 2 kinderen. En het argument van de verpleegsters aan mij bed in het bejaardentehuis hoor ik vaak, maar ik zeg dan altijd dat diezelfde verpleegsters weer de bejaarden van later zijn. En als we ergens geen gebrek aan hebben in Nederland en de rest van de wereld, zijn het 'mensen'. De aarde bezwijkt zowat aan iedereen die iedere dag moeten eten, drinken en poepen. En ik vind jouw antwoord prima, je verwijst naar een reglement in een verdragstekst als oorzaak waarom dit onderwerp gemeden wordt in debatten. En dat was mijn vraag ;-) Dat de achtergrond is dat er veel weerstand los komt als hierin gesneden zou worden is wel waar, maar geldt ook voor onderwijs, hypotheekrente en zorg. En die onderwerpen worden niet gespaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paulus: beugels worden helemaal niet betaalt uit een voor de kinderen gratis zorgverzekering: je moet als ouder aanvullend verzekerd zijn anders krijg je niets voor een beugelend kind. Ouders die alleen het basispakket hebben krijgen dus geen cent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Dat dacht ik ook!
paulus811
11 jaar geleden
En wat denk je dat ouders doen van kinderen die een beugel nodig hebben? Juist, die shoppen en hoppen jaarlijks tussen maatschappijen waar men de hoogste vergoeding krijgt voor een beugel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet mogelijk Paulus, volgens mij hebben zorgverzekeringen een constructie bedacht waardoor je niet kunt hoppen en drie jaar lang bij drie verschillende verzekeringen de hoogste vergoeding voor een beugel kunt krijgen.