Zijn er in de historie van de Amerikaanse politiek ooit andere partijen de grootste geweest dan de Republikeinen of Democraten?

En hoe groot zijn andere partijen ooit op hun grootst geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Effectief: nee...
De Republikeinen en Democraten domineren al sinds het ontstaan van de VS de politiek daar. Al is hun geschiedenis wat gecompliceerder dan dat (ze komen beide voort uit dezelfde politieke groepering). Je zou de oude Whig partij (effectief de voorloper van de moderne Republikeinse partij evt. als een wat aparte 3e kunnen rekenen maar daar houd het wel een beetje op.

Dat wil niet zeggen dat ze daar niet meer partijen hebben. Alleen in de nationale politiek maakt het Amerikaanse kiessysteem al snel dat je maar een paar spelers overhoud (op een aantal onafhankelijke afgevaardigden na). Per kiesdistrict wordt nl een kandidaat (of in geval van de presidentsverkiezingen: een kiesman) gekozen. De partij die in dat district het grootst is krijgt daarmee het hele district (vergelijkbaar met het UK waar je effectief ook maar 3 partijen van betekenis hebt). Lokaal, en zeker in gemeenteraden, heb je meer variatie al gaat het dan vaak on onafhankelijke kandidaten. Vaak zijn er door de grote 2 genoeg regels bedacht die het enorm moeilijk maken voor nieuwkomers om zich tussen die zittende macht te wringen.
Ross Perot is voor zover ik weet het meest succesvol geweest in zijn poging om als 3e optie een gooi naar het witte huis te doen (hij haalde 20% van de stemmen, wat indrukwekkend mag heten).

Je moet je ook goed bedenken dat de politieke partijen (of: kiesmachines) in de VS heel anders werken dan hier met veel minder coherentie. Kiezers kiezen in de eerste plaats een persoon en pas in de 2e plaats een meer algemene partij en bijbehorende filosofie. Je hebt dan ook forse verschillen binnen de partijen (de meest rechtse stromingen van de republikeinen hebben nog het meest gemeen met de meest fanatieke fascisten waar de meest linkse zich niet verkeerd zullen voelen bij de ChristenUnie en een Democraat uit bv Texas of Mississippi is vaak conservatiever dan een Republikein uit BV New York or Massachusetts). Verder is het ook heel gebruikelijk dat een president een kabinet samenstelt uit zowel Democraten als Republikeinen zonder dat je van een coalitieregering kan spreken.

Er zijn zeker wel andere partijen actief in de VS. Een bekendere is bv de Green Party. Maar ook de Libertarian Party zou niet vreemd moeten klinken. En er zijn ook meer socialistische partijen als de Labor Party en Socialist Party actief en ze hebben zelfs een Communist Party. Echt groot zijn die partijen niet. Zeker niet vergeleken met de Republikeinen en Democraten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja sterker nog er zijn er aardig wat. Het is moeilijk om te zeggen hoe groot die helemaal zijn aangezien de VS een geheel ander kiessysteem kent. De Constitution Party haalde in 2008 de 6e plaats qua stemmers:

http://www.politics1.com/parties.htm

http://www.politicalinformation.com/links/Parties_and_Organizations/Political_Parties/Third_Parties/

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070622094438AAgpz8m
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt wereldzee... Ben jij 100% zeker van jouw "Nee"?
Nee. Er waren wel andere partijen geweest maar geen die de grootste was buiten deze twee om.