Welke consequenties heeft het op administratief vlak dat "Brussel/Halle/Vilvoorde is gesplitst"?

Brussel/Halle/Vilvoorde is een heikel punt aan vele discussietafels in België. Ik weet ik grote lijnen de problematiek van dit gebied, die voor een groot deel lagen op administratief vlak (taalgebruik, rechtsspraak...)
In ieder geval is het nu gesplitst. Wat heeft men nu concreet gedaan, wat betekent die 'splitsing"?
En welke concrete consequenties heeft dit op administratief vlak?

Het beste antwoord

Volgens diverse bronnen was de splitsing vooral nodig vanuit politiek (kieskringen) oogpunt. Brussel-Halle-Vilvoorde is de kieskring met de 19 gemeenten van het Brussels gewest en 35 Vlaams-Brabantse gemeenten, inclusief de zes faciliteitengemeenten. Bij de verkiezingen voor Kamer, Senaat en Europees parlement konden de Franstalige inwoners van BHV stemmen voor politici van Franstalige partijen. Dat stoorde de Vlamingen enorm, omdat het tweetalige gebied zich op die manier uitstrekt tot oer-Vlaamse gemeenten zoals Londerzeel, Zemst of Opwijk.
Medio juli 2012 werd er in de Belgische kamer een voorstel aangenomen om de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen.
Over de administratieve consequenties is nog niet zo veel te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wel, mocht ik het voor het zeggen hebben zou heel België kunnen kiezen voor Vlaamse, Franse of Duitse bestuurders. Het gaat toch niet over de taal, wel over de bekwaamheid als politicus. Maar dat zou een stap terug zijn in de tijd en een utopie.
Dat hele communautaire gedoe kost handen vol geld. Men moet toch es een streep trekken over het verleden, waar Vlamingen idd soms werden uitgestoten en Frans de voertaal was. Dat heeft diepe wonden geslagen, maar als je nu naar Wallonië gaat bv. doen ze hun best om Vlaams te spreken. Idem in Brussel, als ze horen dat je Vlaams bent doen vele mensen (minder dan in Wallonië) hun best om Vlaams te praten.
Het grieft me soms dat er hier zo een spel gemaakt wordt van al dat geld dat naar Wallonië gaat voor sociale doelen. Ik denk dat er op andere niveaus veel meer met geld gegooid wordt dan naar armoede in Wallonië. Het is vooral pijnlijk omdat de rand van de Borinage één van de armste gebieden van West-Europa is. Mocht er iemand zeggen "het is toch schandalig dat er zoveel geld naar ontwikkelingslanden gaat" zou hij omschreven worden als een bruut, maar in eigen land kunnen zulke uitspraken blijkbaar wel.
Die wafelijzerpolitiek van toen... miljarden heeft dit gekost. Er werden volledig onnodige ingrepen gedaan alleen opdat de beide landsdelen evenveel zouden krijgen...
Daar kan een mens met een gewoon boerenverstand zoals ik niet bij.
Toch zijn er voor vele dingen eenvoudige oplossingen. Wij zijn nu eenmaal een drietalig land, dus waarom bv. kinderen niet op school half in het Nederlands en half in het Frans les geven? En Duits als tweede taal invoeren?
En waarom niet gewoon alle documenten afleveren in twee talen, met mogelijkheid tot aanvraag Duitse vertaling (uitgezonderd in het Duitse gedeelte natuurlijk, daar ineens in drie talen). enz...
Enfin, er zijn hier zoveel dingen die dringend es moeten aangepakt worden maar blijven liggen voor communautaire discussies. En het volk laat zich meesleuren. Al die regeringen kosten ook handen vol geld.
Maar goed...bedankt voor je antwoord, ik weet dat er ook administratieve redenen waren voor de splitsing (gerechtelijk arrondissement bv.), maar idd de politieke zullen wel de doorslag gegeven hebben.
liveisgreat
11 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid : ik vond het ook niet kunnen dat burgemeesters in faciliteitengemeenten de wettelijke bepalingen niet volgden. Maar ipv zo een gedoe moet men die dan gewoon ontslaan als burgemeester... net zoals er zou gebeuren bij een burgemeester die op een ander vlak de wet aan zijn laars lapt...
Toch ook niet zo moeilijk denk ik.