Kan je de politie aanhouden (Of aangifte doen) als zij zelf overtredingen maken?

Soms zie ik de politie zelf overtredingen maken zonder dat het nodig is. Nu heb ik wel eens gehoord dat de politie alleen overtredingen mag maken als zij hun sirene of alarmlichten aan hebben. Is dat waar? En als ze hun sirene of alarmlichten niet aan hebben, mag ik ze dan aanspreken over hun overtredingen, of kan ik aangifte doen tegen hen? Als ik hen bijvoorbeeld film als ze bijvoorbeeld zomaar over een fietspad heen rijden met een politiebusje (Zonder alarmlichten of sirene aan.), mag ik hen dan aangeven bij de politie? Kunnen ze daar gestraft voor worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Aan de politie is vrijstelling verleend voor de bepalingen van het verkeersregels (RVV 1990). Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet
noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.

Om gebruik te maken van deze vrijstelling is het niet noodzakelijk dat er met optische en geluidssignalen gereden wordt.

Wanneer is het noodzakelijk voor de opgedragen taak? Dat is aan de politie om op dat moment te bepalen. Burgers, die niet weten wat er op dat moment aan de hand is, en wat er allemaal speelt kunnen het vaak niet goed inschatten. De politie direct aanspreken op gemaakte overtredingen is daarom niet verstandig. Je hindert ze dan alleen maar in de uitvoering van hun taak.

Als het er allemaal erg bont uitziet kun je wel gegevens van het voertuig ( kenteken) in combinatie met tijd en locatie noteren en hiermee naar een bureau gaan. De politieleiding kan dan uitzoeken of er noodzaak was voor het gedrag en zo nodig interne maatregelen treffen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en bovendien, als het niet zou mogen dan zouden ze waarschijnlijk niet al jaren in Blik op de Weg / Wegmisbruikers met 200 kmph achter bestuurders aanscheuren in een ongemarkeerde auto zonder zwaailichten of sirene... :)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
precies.

Andere antwoorden (4)

Ze hoeven geen Sirene of alarmlichten te voeren.
Je mag een klacht indienen maar niet aanhouden.
(Overigens weet je nooit WAAROM ze het doen.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Extra info in link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen gesproken: politie-agenten kunnen zeker gestraft worden. Als ze bewijsmateriaal verduisteren komt er bijv. een intern onderzoek door politie van 'elders'. (Recent voorbeeld: een politie-agent wiste een filmpje dat met een smartphone was opgenomen waarop onder meer hij en een verdachte te zien was.)

Politieagenten mogen bijv. ook de maximumsnelheid overtreden als het nodig is zonder dat de optische en geluidssignalen zijn ingeschakeld.
Computoon
11 jaar geleden
De politie heeft ontheffing van een groot aantal verkeersregels. Deze liggen vast in de zogenaamde bracherichtlijnen. Dus zij hoeven geen optische en geluidssignalen te voeren als zij dat niet wenselijk achten. (Kan handig zijn bij inbraak op heterdaad!)
Je kunt ze wel aanspreken, maar indien zich zo'n situatie voordoet zullen ze geen tijd voor je hebben. Beter is het om wat begrip te tonen.
In 99% van de gevallen zjn ze met hun werk bezig. Ook op het fietspad met de alarmverlichting aan.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de politie heeft vrijstelling van alle verkeersregels, echter artikel 5 van de wegenverkeerswet geldt altijd, dus wat ze doen mag niet gevaarlijk zijn en het moet werkgerelateerd zijn. De brancherichtlijn is niets meer als een richtlijn waaraan men zich zou moeten houden, het niet houden aan de brancherichtlijn is geen strafbare gedraging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ook niet verkondigd en ben het dus helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast telt een agent toch voor 2? Qua getuigen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet. Wel maken zij een proces-verbaal op eed of belofte op. Dat telt wel iets "zwaarder".
Nee jij kan de politie niet aanhouden, je kan ze wel aanspreken (zeg maar staande houden) Als jij de politie zou hinderen door ze aan te willen spreken zou er zelfs belemmering uit voort kunnen komen. Een risico voor jezelf maar ook voor de burger want jij weet niet met wat voor doel de politie een bepaalde handeling verricht. Het verhaal van het moeten voeren van zwaailicht en/of sirene is een achterhaald geheel waarover ook op GV al zat aandacht is besteed.
Vastleggen kan natuurlijk altijd, denk dan aan het kenteken of een voertuignummer, hiermee is uit te zoeken om welk voertuig het gaat en kan er een officiele reactie komen.
Simpel gesteld de politie mag op basis van haar werkzaamheden de verkeersregels negeren mits dat op een niet verkeersgevaarlijke wijze plaatsvindt.
Staande houden (of zoals jij zegt aanhouden) mag jij formeel niet, aangifte doen kan niet anders als dat je zelf partij zou zijn. Melding maken kan altijd.