waarom zijn beroepen in de informatie technologie niet gereglementeerd?

Gereglementeerde beroepen mogen alleen worden uitgeoefend als iemand een bepaald nationaal diploma heeft behaald. De toegang is wettelijk geregeld. Zo mag niet iedereen zich architect noemen, maar wel it-architect, it service manager, etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De enige reden die ik mij kan bedenken is, omdat hier nog geen behoefte aan is.

Gereglementeerde beroepen zijn dit vaak, omdat ze voorzien of deelnemen aan een primaire levensbehoeften en omdat falen in het correct uitoefenen van het beroep ernstige persoonlijke gevolgen kunnen hebben. Als een architect een huis niet goed uitdenkt kan het instorten met catastrofale gevolgen. Evengoed, als een arts niet goed uitoefent is dit ook niet goed voor de patient.

Voor beroepen rond IT en ICT is nog geen behoefte geweest om dit op deze manier te reguleren. Marktwerking en certificering (ISO9000 ed) zijn evengoed waarborgen dat niet een Melkert-ICTer zal sleutelen aan de automatisering van bijvoorbeeld een Ziekenhuis of een bank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

En zo mag ook iedere ZZP'er zichzelf CEO noemen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo kun je natuurlijk alles wel wettelijk vastleggen.
Een architect lijkt mij logisch omdat die berekening maakt waardoor een huis aan minimale eisen voldoet en daar is hij dan ook verantwoordelijk voor. Dat geld ook vaar andere beroepen zoals notaris of arts.
Maar it-architect is maar een benaming zegt verder weinig em it manager nou ja alles en iedereen is tegenwoordig wel manager klinkt mooi zegt niks
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist, zoals mijn voorganger al zei, je kan wel alles vastleggen, waar trek je op debn duur de grens, de een zegt tot hier, de volgende die er dan weer net onder zit, waarom ik niet, of die er net boven zit misschien wel waarom ik juist wel, ergens moet een grens getrokken worden