Mag je om gezondheidsredenen werk parttime opzeggen terwijl je in de bijstand zit? Word het bedrag wat je verdiende weer aangevuld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

nee, je mag als je een bijstand uitkering hebt nooit werk opzeggen.

als je denkt dat je ziek bent of wordt van het werk, dan ga je naar je huisarts en wordt je onderzocht en daarna ga je of weer werken, of je meldt je ziek.

Toegevoegd na 8 uur:
als je je ziek gemeld hebt, is de volgende stap dat je
opgeroepen wordt door de bedrijfsarts, deze is in dienst
van je werkgever en is daarom geloofwaardiger voor de
werkgever dan je eigen huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe zo bemoeien? als je je ziek voelt, ga je naar de huisarts, daarna meldt je je ziek, als je vervolgens wordt opgeroepen, ga je naar de bedrijfsarts, dat is de volgorde, voorzover ik weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had even de bedrijfsarts moeten noemen in je antwoord jodokus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog bedankt pelle! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu krijg je een plusje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel !
Als je zelf ontslag neemt, ben je in principe 'verwijtbaar werkloos'. Je hebt dan geen recht op een WW-uitkering, tenzij er duidelijke verzachtende omstandigheden zijn, dan kun je in sommige gevallen wel een WW-uitkering krijgen, maar veel lager en ook beduidend korter.

Voor de Bijstand ligt dat anders, daar heb je in principe altijd recht op, maar je kunt wel een maatregel opgelegd krijgen. Dit kan inhouden dat je uitkering tijdelijk verlaagd wordt, in het slechtste geval zelfs volledig.

Al je te ziek bent om te werken, moet je je ziek melden. De bedrijfsarts (of, als je onder de ziektewet valt, de verzekeringsarts van het UWV) gaat dan onderzoeken of je inderdaad niet kunt werken, en je krijgt dan begeleiding om zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen. Als dat niet mogelijk is, dan zal er gekeken worden naar andere geschikte functies, en in het slechtste geval volgt er na twee jaar ziekte een WIA-beoordeling.

Neem NOOIT zelf ontslag. Je hebt bepaalde rechten doordat je werkt, en als je zelf ontslag neemt, geef je die rechten daarmee op. Bovendien ben je dan je werk kwijt, en ander werk vinden als je weer beter bent, of aangepast werk moeten zoeken omdat je langdurig beperkt bent, is vele malen moeilijker vanuit de Bijstand dan vanuit een situatie waarin je ziek bent in loondienst, of in de ziektewet zit.

Mocht het zo zijn dat je niet per se te ziek bent om te werken, maar dat het werk wel moeilijk vol te houden is voor je, wees dan pro-actief en maak zelf een afspraak met de bedrijfsarts. Die is er niet alleen voor om zieke werknemers te beoordelen, maar ook om werknemers met problemen dusdanig te begeleiden dat voorkomen kan worden dat iemand uitvalt. Ontslag nemen is in alle opzichten nadelig, daarmee gooi je puur je eigen glazen in.