Als je door blijft roken tijdens je zwangerschap, en je kindje sterft hierdoor, zou dit dan dood door schuld moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Absoluut.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Juridisch zal het niet aan te tonen zijn dat dit (en alleen dit roken) de oorzaak is.
Maar het zal wel een heftig gevoel zijn voor degene die het overkomt. Hoe geweten werkt, is anders dan hoe justitie werkt...
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs een onderzoek geweest waaruit bleek dat het wetenschappelijk goed in beeld te krijgen is waaraan een kind dan overlijd. Ik denk dat je juridisch eerder vastloopt op het slachtoffer, deze is immers niet erkend door de staat.
Ik denk dat het schuldgevoel van de moeder de grootste straf zal zijn die ze kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet...

Wiens kindje zou het geworden zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het krijgen van kinderen leidt sowieso tot dood door schuld, want je weet vantevoren dat de kinderen die je krijgt ook weer dood zullen gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als ouder geef je niet alleen het leven door, maar ook de dood. Dus als je dat wil vermijden moet je kinderloos blijven.

Toegevoegd na 1 uur:
En betekenen de minduimen dat mensen dat liever niet willen weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet of nauwelijks te bepalen waardoor de foetus of het kindje sterft. Je kunt geen controle op leven van iets anders dan jezelf hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk wel.... als je veel alcohol drinkt en drugs gebruikt tijdens de zwangerschap, kan je ervan uit gaan dat het kind nooit gezond geboren gaat worden. Tuurlijk heb je niet alles in de hand, maar dat is wat anders dan dat je er helemaal niks aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je wel controle hebben op het leven van iets anders dan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mannetje:
Ge moet nog héél veel leren... Of je sluit je er bewust voor af.
nee want roken is niet verboden ook niet tijdens een zw. Verstandig is anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat roken tijdens de zwangerschap kan leiden tot de dood van het kindje. Is die invloed zo sterk?

Als de moeder vantevoren weet dat het tot de dood van haar baby kan leiden, en ze rookt toch (heel regelmatig, dus niet als ze op een feestje een keer een sigaretje rookt) en het kind sterft inderdaad, dan vind ik wel dat het dood door schuld is. Of dood door nalatigheid ofzoiets.
Maar dan moet zij dit wel vantevoren weten, en moet er ook genoeg wetenschappelijk bewijs voor zijn dat zij moet hebben bekeken (als iemand tegen mij zegt dat wortels dodelijk zijn voor een baby en ik zou zwanger raken, zou ik ook niet stoppen met wortels eten, omdat je er gewoon vanuit gaat dat het onzin is. Dus zij moet wel weten vantevoren dat het echt dodelijk kan zijn)

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan zou wel duidelijk door de arts informatie moeten worden gegeven erover, zodra een vrouw bij hem komt omdat ze zwanger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roken tijdens zwangerschap is niet verboden, en het is nooit wetenschappelijk bewezen dat iemand dood gegaan is door het roken.
Dat het niet gezond is weten wij allemaal.
Zoals in een eerdere reactie, de enigste zekerheid met geboren worden is dat je ook weer sterft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit wetenschappelijk bewezen? In Amerika zijn anders hele flinke bedragen uitgekeerd aan die gene die levensbedrijgend ziek zijn geworden door het roken. Wanneer het door de rechtbank is geweest dan is dat lijkt me echt wel bewezen.
Als je kind hierdoor sterft.......
Ik denk dat je dan acuut stopt met roken.
Het zal echter moeilijk zijn dit als feit te bewijzen.
Als kinderen van rokenden sterven is er vaak meer aan de hand.

Ik ben zelf kind van kettingrokende ouders die ook flink dronken.
Ik heb astna,copd enz. en NOOIT gerookt, wel mijn hele jeugd zwaar mee moeten roken door de haast verzadigde rooklucht in het hele huis.

De term doodgerookt worden heeft voor mij dan ook bijzondere betekenis.
Mijn eigen volwassen zonen zijn rook en drankvrij opgevoed.
De oudste rookt soms, de jongste sporadisch en uiteraard niet bij ons.
Een drankje lusten ze beide (nou een??)

Juridisch gezien ligt het simpel, tot het kind geboren is, bestaat het juridisch gezien niet als mens en kun je ook geen moord plegen (vgl. abortus.)

E#thisch gezien ligt het anders, ouders moeten stoppen met roken als ze een kinderwens hebben, beter voor hen en belangrijk voor het nieuwe leven.

Een rookverbod in de buurt van kinderen . ook in de privesfeer is aan te raden, alleen al uit liefde voor hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's wel een punt om even bij stil te staan. Ik vindt zeker dat een aanstaande moeder al tijdens de zwangerschap goed voor haar kindje moet zorgen en er alles aan zou moeten doen om het een goede start te kunnen geven.
Zodra het geboren is en een baby sterft door wiegendood bij rokende ouders is dat dan ook dood door schuld?
Ik denk dat het erg moeilijk te bewijzen is dat het daaraan overleden is. Maar ik ben zeker wel van mening dat een aanstaande moeder en ook na de geboorte ouders niet moeten roken in het bijzijn van hun kindje.
Je stelt je kind toch bloot aan gevaarlijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen best voorstanders voor zijn, wellicht een schone taak voor Jeugdzorg, die zich toch al te goed en te kwaad met ieder kind willen bemoeien waar ze hun vingertjes achter kunnen krijgen.