Wat voor taakstraffen/hoe lang krijg je als je een klein brandje hebt gesticht, alles is wel opgeruimdd door onsHet is de 1e x in aanraking met polit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ben je tussen de 12 en 18 jaar?
Dan is er een kans dat Halt ingeschakeld wordt.

Weet niets over de aard van het brandje af en de evt schade en of je vaker met de politie in aanraking bent geweest.

Besluit aanwijzing Halt-feit
artikel 142, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht;

k. gemeentelijke verordeningen, voor zover betrekking hebbend op lichte vormen van brandstichting, baldadig of overlastgevend gedrag, gebruik van alcohol of verdovende middelen en, waarbij indien als gevolg daarvan schade ontstaat, de schade per dader niet meer dan € 900 mag bedragen en de totale schade de € 4 500 niet te boven mag gaan;

Halt-afdoening
In 2010 werden in Nederland ruim 18.000 jongeren door een opsporingsambtenaar naar Halt verwezen.

Jongeren van 12 tot 18 jaar, die zijn aangehouden voor bijvoorbeeld vernieling, winkeldiefstal, overlast met vuurwerk of die veel spijbelen, kunnen de keus krijgen: naar de officier van justitie of naar Halt.
In een Halt-afdoening kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie.

Voor de criteria, inhoud en duur van de Halt-afdoening gelden landelijke, door het Openbaar Ministerie vastgestelde regels (zie o.a. Voorwaarden en Wet- en regelgeving).

Voor een succesvolle Halt-afdoening is het nodig dat:

•de jongere en zijn/haar ouders instemmen met deelname;
•de jongere de gemaakte afspraken volledig nakomt;
•er geen sprake is van ernstige, achterliggende problematiek bij de jongere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat verschild je moet ook uitstellen wat de schade is