Een stad heeft een stadhuis, een dorp heeft een gemeentehuis. Tegenwoordig hebben vaak meerdere dorpen samen één gemeentehuis en bijv Amsterdam heeft een Stadhuis (samen met de opera, de stopera)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Middeleeuwen hadden steden meer rechten dan dorpen. Sinds 1850 (de Gemeentewet van Thorbecke) hebben we alleen nog gemeenten, met een eigen gemeenteraad, een college van burgemeester en wethouders en eigen belastingen. Sommige gemeenten zijn traditioneel nog steden, andere niet. Voor de rechten van een gemeente maakt dat niks uit. Sommige kleine steden zijn intussen bij gemeentelijke samenvoegingen opgegaan in een grotere gemeente.
Een gemeente die stad is, heeft een gemeentehuis dat traditioneel stadhuis heet. Andere gemeenten hebben gemeentehuizen die we gemeentehuis noemen, of ook wel raadhuis, tenminste als de gemeenteraad er vergadert. Daarnaast kom je tegenwoordig ook wel de zakelijker term stadskantoor tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan wel. Soms hebben steden stadsrechten verloren en zijn inmiddels een dorp, maar hebben nog steeds een stadhuis. Of er wordt een mooi imposant pand gebouwd en meteen stadhuis gedoopt! Voorbeeld is Veghel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stadhuis, gemeentehuis, het is allebei hetzelfde. Een dorp kan gewoon een stadhuis hebben, al zullen de meeste dorpelingen het gewoon gemeentehuis noemen.

"Een gemeentehuis (ook: raadhuis of stadhuis) is een gebouw waarin de ambtenaren van de gemeente, de burgemeester en wethouders (Nederland) of schepenen (België) werken en waar de gemeenteraad vergadert. Het gebouw is eigendom van de gemeente.
(...)
Bij een gemeente die hoofdzakelijk uit stedelijk gebied bestaat, wordt een gemeentehuis vaak het stadhuis genoemd. Daarnaast wordt het in Nederland ook wel raadhuis (het huis waar de raad vergadert), gemeentekantoor of stadskantoor genoemd."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar nog steeds kun je het gemeentehuis van een dorpje geen stadhuis noemen. Dat er mensen zijn die een stadhuis ook gemeentekantoor of raadhuis of stadskantoor noemen doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een stadhuis in een stad kan je ook geen gemeentehuis noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar blijkbaar wel gemeentekantoor.... Ik wil maar zeggen: het is niet hetzelfde zoals je in je eerste zin zegt en een dorp kan geen stadhuis hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat is omdat het een dorp is. Ik bedoel met mijn antwoord dat het maar nét is waar je woont en hoe het daar genoemd wordt, maar in principe is het gewoon allebei hetzelfde... een gemeentehuis.
Ja dat kan. Gemeente Hellendoorn heeft zijn Stadhuis in Nijverdal staan. dat komt omdat Nijverdal ongeveer 5 x zo veel inwoners heeft als Hellendoorn.