Waarom kunnen huidige regeringen verplichtingen aangaan die hun mandaat voor 4 jaar overschrijden?

Zie crisis europa. Fouten o.a. mbt. toelating Griekenland foutieve cijfers uiteindelijk op bordje komen van vogende regeringen.

Toegevoegd na 1 dag:
Is het fair dat toekomstige regeringen de consequenties moeten dragen van beslissingen van voorgaande regeringen terwijl nog niet goed uitgezocht is wat hiertegen kan worden gedaan. (opties waaraan gedacht kan worden 2/3 meerderheid, persoonlijke aansprakelijkheid etc.)

Toegevoegd na 6 dagen:
Wellicht zou een 2/3 meerderheid in de kamer in zulk soort gevallen wenselijk zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat je nu eenmaal bepaalde afspraken niet kunt laten gelden voor alleen de periode waarin de huidige overheid zit. Stel je voor dat bij iedere regeringswissel binnen de EU, diezelfde EU weer op de schop moet omdat de volgende regering een ander standpunt inneemt over deelname van bepaalde landen. Dat wordt een chaos.

Een partij die wil regeren neemt de erfenis van de vorige regering(en) mee, zo werkt dat gelukkig. En wat die erfenis is, weten ze.
paulus811