waarom breidt de eu zich uit?

ik heb een aardrijkskunde presentatie en moet weten waarom de EU zich uitbreidt...
heeft iemand een antwoord?
ik kan het namelijk echt nergens op google vinden!

alfast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
ronron1212
11 jaar geleden
Huiswerk het is de bedoeling dat je zelf probeert te bedenken of uit te vinden waarom daar leer je van en dat is ook de bedoeling van school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik moet een presentatie maken en het uitzoeken ik moet feiten benoemen en die in een powerpoint bewerken om het daarna te presenteren aan de klas.
ronron1212
11 jaar geleden
Huiswerk toch leren en zoeken dat is leren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar u zecht dat ik het zelf moet gaan bedenken en dat slaat dan weer nergens op ;)
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt les gehad en daaruit moet je zelf kunnen bepalen of kunnen nadenken wat het belang is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, ik hoef niet te weten wat het belang is en we hebben het niet in de klas besproken iedereen kreeg een aardrijkskundig onderwerp voor zijn of haar presentatie en dit is de mijne..

Antwoorden (6)

Europa telt op dit moment 54 zelfstandige staten. In 1956 hebben 6 landen de grondsteen gelegd voor de EU. Dit waren Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Duitsland. In de loop van de jaren sloten zich steeds meer landen aan. Engeland, Ierland, Spanje Portugal, Zweden, Denemarken, Griekenland. Na de val van de Berlijnse muur ontstonden in Oost Europa vele kleinere staten. Zo werd de Sovjet Unie opgesplitst in wel 20 zelfstandige staten. Ook Joegoslavië werd verdeeld in 6 nieuwe landen. Elk van hen wilde lid worden van de EU door de vele voordelen die deze biedt. Maar niet alle landen komen in aanmerking. Dit gaat successievelijk en neemt veel tijd in beslag. Verschillende landen zijn aspirant-lid, zoals Hongarije, Estland, Letland, Litouwen, Bulgarije, Roemenië. En er zijn nog vele landen die het graag zouden willen worden zoals Oekraïne, Turkije, Albanië. Dus het proces gaat door en misschien, heel misschien hebben we een verenigd Europa in de volgende eeuw. Er zal nog heel veel water door de Rijn stromen voordat dit het geval is.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het waarom is het voordeel dat armere landen veel steun krijgen van rijke landen. Dus de armere landen willen graag een graantje meepikken van de rijkdom.
Overigens is dit in de Verenigde Staten van Amerika precies hetzelfde: Staten als Louisiana, Mississippi, Dakota, etc. overleven hoofdzakelijk door de enorme steun van de rijke staten zoals California, Florida, New Jersey, Washington.
Als je bedoelt: waarom laten wij dit toe: dat is een politieke vraag waar de bevolking weinig invloed op heeft. Een voorbeeld is Noorwegen. Dit land heeft altijd geweigerd toe te treden en de Euro te accepteren door interventie van de bevolking. (referendum)

Toegevoegd na 46 minuten:
maar het wel het enige land die zo gereageerd heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt,
maar dit geeft mij nog geen antwoord op de vraag WAAROM de eu zich uitbreid...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord, en ik had het graag een plusje gegeven - maar de landen die je als aspirant-lid bestempelt zijn als sinds 2004 of 2007 geen aspirant-lid meer...
Je ziet nu dat de Noordelijke/rijke EU-landen aan het betalen zijn voor de Zuidelijke EU-landen. Dus tja.. stel je bent een arm aangrenzend Europees land.. dan zul je 't vast wel zien zitten om lid te worden.. al dat geld, al die subsidies!

De pro-EU mensjes zullen dit vast verdedigen met "een groter afzetgebied voor onze goederen!". "Ik zeg: Zet dat eens af tegen wat het kost om die landen met fondsen in de lucht te houden. Zet dat eens af tegen het vrije verkeer van mensen, nog meer immigranten die in rijke landen komen werken (als freelancer, dus niks CAO), nog meer autochtonen die niet aan de bak komen."

Je bent als unie zo sterk als de zwakste schakel, en dat is nu precies het probleem met de EU; te veel zwakke schakels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zet die kosten eens af aan wat we in de afgelopen jaren verdiend hebben.
Het 'zuid-europa-bashen' heeft op dit moment niet zoveel zin, bovendien gaan we met de haagse bezuinigingsplannen razendsnel op dezelfde afgrond af.
Eind 2013 is het onze beurt om steun te vragen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weer erg bedankt maar dat is helaas ook geen antwoord dat ik zoek... mijn vraag was namelijk WAAROM de eu zich uitbreidt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bashen is het verkeerde woord, ik heb op zich geen hekel aan die zuidelijke landen, maar je moet nu eenmaal niet arme en rijke landen in één muntunie stoppen. Dat 't wel is gedaan was met de intentie om naar elkaar toe te groeien. Ja, dank je de koekoek. Dat naar elkaar toegroeien betekent dus in de praktijk dat de rijke landen armer worden, want dat die arme landen even rijk zouden worden als de rijke landen is gewoon niet mogelijk. Men wist 't dus al vooraf, en liet 't gebeuren. Wat we de afgelopen tijd verdiend hebben "dankzij de euro" .. nou ja.. is dat werkelijk aan de euro te danken? We zaten in een goede conjunctuur, het ging gewoon vrij goed in de wereld. Voordat we in de euro stapten hadden we eeuwen van handel. Heck, in de Gouden Eeuw was ons kleine Nederland het machtigste land in de wereld! De kleine variatie in wisselkoers had ik best voor lief willen nemen. En anders (als er toch een euro had moeten komen) dan toch een coalitie met louter de rijke landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
missRingo: nou ja, dat zou je kunnen verzinnen. De eurofielen willen een superstraat scheppen omdat in hun optiek de aarde straks niet meer uit losse landen bestaat maar uit continenten. Voor de VS werkt die superstaat. Maar tja, de VS bestaat uit goeddeels één taal, goeddeels één soort mensen (proud to be American), één grondwet, één munt, één president. Die grondwet, munt en president is waar de eurofielen heen willen. Het probleem zit in de taal en de mensen. Wij zijn allemaal landen met een eigen historie, een eigen cultuur, een eigen economie, een eigen economische moraal, een eigen munt, een eigen grondwet. Wat in de VS wel kan, kan in Europa niet, daar is het te oud en te divers voor. Maar 't kwartje valt nog niet erg in Brussel..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duss... WAAROM breidt de EU uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de landjes van de EU van mening zijn dat we als "EU" gezamenlijk moeten concurreren tegen andere continenten (voornl. Noord Amerika en Azië). En dat gezamenlijke optreden is dus precies wat niet gaat werken in de EU, tenzij de rijke EU-landen financiële offers gaan brengen en de arme landen hun cultuur en economische moraal moderniseren. Zie daar, het probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus waarom breidt de eu zich uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om als "samengestelde handelsnatie" economisch groot/groter en politiek (op het wereldtoneel) machtiger te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!
Elke machtige organisatie heeft de neiging om meer macht te willen vergaren.
Meestal met als argument dat op die manier bedreigingen van buitenaf beter afgeweerd kunnen worden.
De werkelijke motivatie is in de meeste gevallen een primitieve hang naar meer macht, invloed en rijkdom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus de eu breidt zich uit omdat zij meer macht willen?
en zodat ze zich beter kunnen verdedigen tegen gevaren van buitenaf? en dat ze dan meer invloed hebben op andere landen/beslissingen en rijker worden?
Het doel is om een handelsblok te creëren dat voldoende omvang en tegenwicht heeft om grote (opkomende) economieën als USA/Canada/Mexico, Japan, Korea, China, India en Brazilië te kunnen beconcurreren.

Toegevoegd na 2 dagen:
De EU breidt zich uit omdat de EU dan groter en sterker wordt en daardoor beter op kan tegen andere grote handelslanden of handelsblokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De EU breidt zich uit om langdurige vrede en stabiliteit te bewerkstelligen in Europa, na eeuwen van vaak verwoestende oorlogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor die vrede en stabiliteit is er reeds de NAVO. De reden dat de EU werd opgezet was om de as van Europa (Frankrijk en Duitsland) afhankelijk van elkaar te maken door middel van kolen (Duitsland) en staal (Frankrijk), ergo, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Dat concept was op zich een goed concept, maar dat wat we nu inmiddels hebben was echt niet zo nodig geweest, en met vrede heeft dat weinig te maken. Wat als we die kleine miezerlandjes niet toelaten, gaan die landen dan een oorlog ontketenen tegen de rest van de EU? Ik gok niet dat ze daar economisch toe in staat zijn, nog afgezien van 't feit dat er dan binnen een paar dagen een NAVO-mandaat is om die miezerlandjes nog miezeriger te stampen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stamp miezerlandjes liever niet. Beter er nooit meer oorlog te hoeven voeren door economisch samen te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..hetgeen precies is wat niet kan als de economieën van landen zo enorm verschillen ten opzichte van elkaar. Zie daar: het probleem. Handelsrelaties opzetten is natuurlijk wel prima, dat deden we ook al voordat er het fenomeen EU was. Handel is gewoon handel, kan prima zonder politiek.
Dat ligt besloten in artikel 49 van de Verdrag van Rome uit 1957, dat werd ondertekend door Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de Benelux die al sinds 1952 samenwerkten in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal; de oprichters waren 'Vastberaden de grondslagen te leggen voor een steeds hechter verbond tussen de Europese volkeren' en 'Vastbesloten door deze bundeling van krachten de waarborgen voor vrede en vrijheid te versterken en de overige Europese volkeren die hun idealen delen, oproepende zich bij hun streven aan te sluiten'