Hoe komt het dat mensen niet leren uit de geschiedenis?Zelfs niet uit de hele recente geschiedenis?

De aanleiding van deze vraag is een vraag van iemand op GV over een mogelijke moord op wilders.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste is het *heel* moeilijk om van iets te leren dat je niet zelf hebt meegemaakt. Kijk maar naar je eigen leven. Je ziet andere mensen fouten maken, maar leert er zelf niet echt van. Je slaat het wel op als herinnering, maar het doordrenkt niet je hele systeem. Pas als je iets (ergs) overkomen is zorg je dat je er van leert en dat het je nooit meer gebeurt. Het zou mij dus niks verbazen als Wilders onder de 80-plussers weinig aanhang heeft. Ten tweede bestaat de wereld (helaas) uit *heel veel* hele domme mensen. Daar is geen geschiedenisles tegen opgewassen.

Omdat we afstammen van apen! Toegevoegd na 1 minuut: De wereld is aan vernieuwing toe. Toegevoegd na 56 minuten: Als je naar de toestand van de wereld kijkt zijn we nog niet zover geevolueerd dat we verstandig met de aarde om kunnen gaan.

We leren wel... Jezus Christus hebben ze openbaar aan het kruis genageld en een andere, recentere verlichte, Osho, die hebben ze ook aan het kruis genageld, maar nu in het geniep, dus we leren wel van het verleden hoor...

Goeie vraag ,sommige leren er wel van en sommige niet.Het zou door de opvoeding kunnen komen. Dit laatste is hartstikke jammer. Ik denk dat het o.a. komt door een generatie verschil en de armoede binnen gezinnen in achterstandswijken .Het lijkt erop dat sommige jongeren zich meer met rassenhaat bezig houden. En soms kweekt Wilders dit wel. En daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.

Ik slaak die verzuchting ook wel eens, maar wij zijn geneigd om op een nogal korte termijn (een mensenleven) naar dingen te kijken. Als je over een langere periode kijkt is er wel vooruitgang; konden de Romeinse keizers hun tegenstanders nog als volksvermaak in de arena laten oppeuzelen, Hitler en Stalin durfden dat toch niet meer. Heksen worden niet meer verbrand en andersgelovigen ook niet. Er wordt nog wel gemarteld maar niet meer publiek. Zelfs oerconservatieve geestelijken roepen niet meer op om wat mensen te verbranden als rookoffer voor de goden, iets wat in het Oude Testament kennelijk niet ongebruikelijk was.

Alleen maar omdat het moslims betreft. Totaal gevoel voor menselijkheid verloren...

De meeste mensen leven in het nu. Zijn alleen bezig met hun eigen welzijn. Het welzijn hangt van veel factoren af en veel mensen zijn meer geneigd om een ander de schuld te geven van de mindere situatie dan er zelf extra de schouders onder te zetten. Deze voorbeelden zijn er legio in het verleden maar men herkent ze niet meer als zodanig.

Dat vraag ik me inderdaad ook vaak af. Veel mensen kennen de geschiedenis volgens mij niet of onvoldoende. Vaak wordt er ook uitgegaan van de verschillen tussen de huidige situatie en die in de geschiedenis en wordt er snel gezegd dat er appels met peren worden vergeleken. Of inderdaad zoals al door iemand werd gezegd, dat mensen domweg niet voelen hoe het was vroeger, en dus denken dat het nu wel meevalt, of niet zo erg wordt, etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100