Wat te doen met een disfunctionerende wijkagent?

De wijkagent is dikke maatjes met een bepaald persoon, en die mag dan ook ongestraft allerlei overtredingen begaan.

Via klagen is er bij de gemeente meer duidelijkheid gekomen, en zijn er duidelijke verbodsborden geplaatst.
Toch is dit voor de wijkagent geen prikkel om de wet te handhaven.
Sterker nog: het lijkt wel of hij het hele team meetrekt. (Misschien ook wel uit zelfbehoud!)

We hebben nu een brief van hem waarin staat dat e.e.a. in 'het team' besproken is. Maar er staan zulke onjuistheden in, dat de teamleiding zich hiervoor zou moeten schamen. Zoals het verwijzen naar een niet-bestaande dienst.

Welke wegen staan nu open om dit vlot te trekken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een brief schrijven of een gesprek aanvragen met de burgemeester. Doet hij er niets aan, zou je de burgemeester aan kunnen klagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar ik ga wel uitzoeken hoe e.e.a. is gedelegeerd.
Op dit moment zit ik aan het volgende te denken:
een een gesprek aanvragen met de verantwoordelijke BOA, iemand van de teamleiding van de politie en wij. Misschien lukt het ook om de coördinator van de buurtbemiddeling van een naburige plaats erin te betrekken, al is zij (het zijn altijd dames) dan in ieder geval telefonisch bereikbaar voor de uitleg dat dit toch écht geen zaak is voor Buurtbemiddeling, maar heel duidelijk voor handhaving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga inderdaad een gesprek aanvragen bij de burgemeester, dat doe ik in een uitvoerige en gedocumenteerde klacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat aanklagen is natuurlijk bij de Nationale Ombudsman, maar ik hoop dat het niet zover zal komen.

Andere antwoorden (2)

Ga, liefs samen met andere buurtbewoners die jouw standpunt ondersteunen, een gesprek aanvragen met de burgemeester, dit is het hoofd van de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben vorig jaar al eens een uitvoerige klachtenbrief ingediend bij de korpschef. Toen is de wijkagent op het matje geroepen, en heeft de leiding van de politie aangebeld bij de bepaalde persoon, dat het nu over en uit is. Maar op een of andere manier is dat weer helemaal weggezakt. Je gaat ook twijfelen aan het geheugen van deze mensen, of er moet sprake zijn van selectieve perceptie. Ik weet niet of andermaal een klachtenbrief effectief is. Misschien wel, maar ik wil nu ook weten wat we daarna nog kunnen doen. Dus als de politie blijft persisteren in partijdigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval zou ik opteren voor een directe klacht bij de nationale ombudsman. Je kan daar een klacht indienen over het slecht (of niet) functioneren van de wijkagent, maar ook over de wijze waarop de plaatselijke korpsleiding met het probleem omspringt. Je moet als burger toch ergens gehoord worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed idee. Punt is op dit moment, dat ik niet helder heb of de wijkagent solitair optreedt.
Kan best zijn, dat hij de zaak loopt te vernaggelen. En dat de leiding van niets weet.
Maar ok, dat is dus wat ik het eerste moet gaan doen.
En jouw suggestie komt in de planning daarna. Mocht dat nodig zijn. Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hopelijk wordt het probleem aangepakt en opgelost, of het nu linksom of rechtsom is! Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk zit het probleem heel diep.
De wetgever maakt wetten, de rechter toets gedrag aan de wet, en de politie handhaaft de wet.
Hij zit dus aan het einde van de pijp. En hij heeft prioriteiten, dus hij mag in feite de wet terzijde leggen. En wie toetst dit gedrag van de politie? Ja, het gaat uiterst omslachtig met klachten indienen bij de korpsleiding, en dan desnoods bij de nationale ombudsman. Maar in feite zijn dat hoge drempels. Ik ben meer voor een continue meetsysteem, waar de leiding van de politie geen invloed op kan hebben. Zo zou de echte werkprestatie van deze mensen op een juiste manier gemonitord kunnen worden.