Is de minimumstraf al ingevoerd?

En is het dan al zo, dat verkrachters en moordernaars geen taakstraf meer kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, het is nog niet ingevoerd. Je kunt in de link de vooruitgang volgen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/wetsvoorstellen/2011/09/19/wetsvoorstel-minimumstraffen-v-j

Toegevoegd na 1 minuut:
Je vroeg nog meer: Nee een taakstraf wordt niet gegeven als iemand bewezen een verkrachter of moordenaar is: "Wanneer mag een rechter een taakstraf opleggen?

Vanaf januari 2012 mag een taakstraf alleen nog maar opgelegd worden bij naar verhouding lichte strafbare feiten. Bij ernstige zeden-en geweldsmisdrijven is geen taakstraf meer mogelijk. Ook als een veroordeelde binnen 5 jaar na een taakstraf weer een (soortgelijk) misdrijf pleegt, kan hij niet opnieuw een taakstraf krijgen. Tenzij deze taakstraf wordt gecombineerd met een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf (bijvoorbeeld hechtenis) of een vrijheidsbenemende maatregel (bijvoorbeeld voorlopige hechtenis)."

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-een-rechter-een-taakstraf-opleggen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik kon namelijk geen recente artikels vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en krijg ik daar een min voor?