Mag je spreken van recidive en verder korten op de bijstandsuitkering,terwijl er een bezwaar is ingediend en daar nog uitspraak op moet komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In geval van recidive bij gedragingen welke krachtens de afstemmingsverordening kunnen leiden tot een verlaging, wordt de verlaging toegepast voor een duur van tweemaal de periode welke zonder de recidive de uitkering verlaagd zou zijn. Van recidive is sprake als een tweede als verlagingswaardig aangemerkte gedraging volgt binnen 12 maanden na een eerdere als zodanig aangemerkt gedraging. Dit geldt ook indien er slechts volstaan is met het geven van een waarschuwing.

http://wijchen.regelingenbank.nl/regelingen/Beleidsregels-Wet-Werk-en-Bijstand-van-de-gemeente-Wijchen/01-01-2012

ctrl f: recidive
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag. Die eerste overtreding / beschikking geldt als juridisch feit tot hij in bezwaar of beroep is ingetrokken. Maak wel pro-forma bezwaar tegen de tweede beschikking, onder vermelding dat dat bezwaar inhoudelijk zal worden gemotiveerd zodra de eerste beschikking in rechte onaantastbaar is geworden dan wel is ingetrokken. Mocht je nu lopende bezwaarschrift immers worden gehonoreerd, dan is er ook geen tweede overtreding (dat is dan immers de eerste, dus geen recidive). Je kunt niet wachten met bezwaar daartegen, want dan is je bezwaartermijn van 6 weken verlopen.
teusvh