Na de verkiezingen benoemt de koningin een formateur, met de opdracht een kabinet samen te stellen. Vaak wordt daaraan voorafgaand een informateur benoemd. De formateur overlegt met de politieke partijen, en als er een meerderheid gevonden kan worden van partijen die met elkaar willen regeren vormen zij een zgh. coalitie, en dragen ze kandidaat-ministers voor. Als ook daar overeenstemming over is worden deze door de formateur voorgedragen aan de koningin, die de ministers benoemt. Ongeschreven regel van staatsrecht is dat een minister aftreedt als hij het vertrouwen van de meerderheid van de Tweede Kamer verliest. Logischerwijs benoemt de koningin dus ook slechts een minister als ze vooraf weet dat een meerderheid van de Tweede Kamer die benoeming zal steunen. Het is de formateur die dat vooraf afstemt met de partijen die een coalitie vormen.
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ministers worden niet gekozen maar voorgedragen door de partijen die een coalitie vormen.