Hoe beinvloed ik het stemgedrag in de gemeenteraad ?

Wij wonen in een plaats van ongeveer 35000 mensen. In het centrum van deze plaats staat 1 basisschool met ongeveer 85 leerlingen. De omringende scholen zitten er als het ware met een cirkel om het centrum heen in de buitenwijken. De gemeente wil deze school uit het centrum verwijderen en samenvoegen met 1 van de omringende scholen. Omdat een nieuwbouw in het centrum duur is volgens de gemeente. De gemeente wil op het vrijgekomen grond van de school nieuwe huizen bouwen voor oudere mensen. Het plan is nog niet definitief maar binnenkort wel nadat er over een paar weken wordt gestemd in de gemeenteraad. Het lijkt erop dat de meerderheid van de raadsleden voor het sluiten van deze school is omdat volgens hun nieuwbouw op de oude locatie veel te duur is. En omdat de gemeente geen geld heeft. Wij als ouders hebben vanavond op school te horen gekregen dat dus inderdaad de school hoogstwaarschijnlijk in de toekomst gaat fuseren met een andere school en dat er in die andere wijk waar die ander school is nieuwbouw komt voor deze 2 scholen. De meerderheid van de ouders 99% is tegen verhuizing van de school naar de buitenwijk o.a. omdat er in het centrum dan helemaal geen basisschool meer overblijft. En alle kinderen dus opzoek moeten gaan naar andere scholen. Nu is mijn vraag: wat kunnen wij als ouders doen om de raadsleden op de definitieve stemmingsronde op andere gedachten te brengen ?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er maar 85 kinderen op zitten in een gemeente met 35000 inwoners dan is blijkbaar die behoefte voor een basisschool in het centrum helemaal niet zo groot. Wat is de afstand van die school naar de dichtsbijzijnde andere school?
SnakeEye
12 jaar geleden
De kinderen in het centrum gaan met plezier naar die school. En de school is tevens op loopafstand. De dichtsbijzijnde school is 1,5 km op afstand van de huidige school. Dat maakt mij niet zo heel veel uit, waar ik me zorgen om maak is dat er een behoorlijk drukke (gevaarlijke) weg tussen ligt. De gemeente vind geld belangrijker dan onderwijs. En kiest dus voor nieuwbouw van woningen in het centrum van de gemeente. Terwijl de raadsleden en wethouders van deze gemeente (meerderheid PVDA) als verkiezingscampagne hadden "behoud van de kleinere scholen". Daar is dus totaal niets meer van over.
MrEinstein
12 jaar geleden
triest dat beloftes zo makkelijk worden gebroken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld belangrijker dan onderwijs.... tja. Ik ben een groot tegenstander van kleine scholen, zeker in zo'n grote gemeente. Een kleine school onderhouden is gewoon veel te duur. De klassen zijn te klein of te rommelig met meerdere groepen. Dat is allemaal nog net ok voor op het platteland maar een school op 1,5 km afstand is gewoon geen reden. Het is goedkoper om een veilige oversteek te maken dan om jullie school te onderhouden.

Het beste antwoord

Hoe er gestemd wordt is koffiedik kijken natuurlijk, maar om hen te beïnvloeden kun je contact zoeken met raadsleden en een gesprek met hen aangaan.Verder de locale pers erbij halen of de plaatselijke omroep. Ook een landelijke actualiteitenrubriek zoals eenvandaag kan hier wel belangstelling voor hebben.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze bezoeken met ze praten. Het zal waarschijnlijk weinig zin hebben omdat als er een school sluit en er nieuwbouw kan worden gedaan in huizen dit veel geld bespaard.
ronron1212
12 jaar geleden
De meeste raadsleden stemmen als fractie, dus is het belangrijk de fractievergaderingen te bezoeken, bij voorkeur met leden van de betreffende partij. Een hele klus, maar dat is de meest zinnige weg.
Overigens zie ik het niet lukken. Een school van 85 ll. is erg klein en verhoudingsgewijs duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SnakeEye
12 jaar geleden
Het leerlingen aantal op deze school is in de loop der jaren geslonken, mede door de staat van het gebouw. Als er een nieuw gebouw wordt gemaakt is de verwachting dat de leerlingen aantal drastisch toeneemt. Want leerlingen in deze buurt zijn er wel!