Waarom kunnen er pas na de zomervakantie verkiezingen komen?

In verband met het catshuisberaad wat mislukt is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedoel natuurlijk waarom er na de zomervakantie verkiezingen kunnen worden gehouden.

12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kost gewoon een bepaalde periode aan voorbereiding voor de partijen zelf (wie gaat er meedoen, welke plek etc en dat kost al tijd), voor de overheid om alles te regelen (stembiljetten, logistiek etc) en ze moeten de tijd krijgen om zichzelf te promoten (campagne).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De procedures rond de verliezingen zijn wettelijk geregeld. Zodra de koningin het ontslag van het kabinet heeft aanvaard, gaat eerst een termijn in van maximaal veertig dagen waarin de kandidaatstelling voor een nieuwe Tweede Kamer klaar moet zijn. Het is moeilijk om deze periode in te korten, omdat er veel moet worden geregeld.

De verkiezingen moeten volgens de kieswet worden gehouden op de 43e dag na de kandidaatstelling. Daarbij komt natuurlijk dat er tijdens de zomermaanden geen verkiezingen gehouden kunnen worden. Daarom worden de verkiezingen tot september of oktober uitgesteld.
Pieter2011
12 jaar geleden
De politieke partijen hebben vanaf de datum van het uitschrijven van de verkiezingen 40 dagen om een lijst van kandidaten voor de Tweede Kamer op te leveren. Tenminste 43 dagen na vastlegging van deze lijst worden de verkiezingen voor de Tweede Kamer gehouden.

Je zit dan midden in de zomervakantie, waarin je geen verkiezingen houdt en geen campagne voert. Die campagne kan je wel na de vakantieperiode voeren in september, dus zijn de verkiezingen waarschijnlijk in oktober.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoofd reden is natuurlijk dat de heren politiekers hun verlof niet opzij willen schuiven !
EERST verlof nemen en dan de problemen eens oplossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan makkelijk sneller volgens de wet na 83 dagen MOETEN er verkiezingen zijn mits het kabinet demissionair is. Maar het kan ook via DiGiD denk ik, en mensen die geen computer hebben kunnen met smartphone of Gemeentehuis stemmen met computer Dus binnen 14 dagen is het gepiept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij mag je eerst nog wel eens een beetje inlezen voor je iets roept....