Hoe gedragen politieke extremisten zich?

Ik weet dat het een heel rare vraag is. Maar ik vraag dit na aanleiding van een artikel over het proces tegen Anders Breivik. Er werd verteld dat hij een extreem-rechts gebaar maakte, (met de hand op de borst en dan naar voren), maar wat betekent dat, als ik vragen mag? Dat-ie loopt als een extremist, en dat hij extreem-rechtse kleding draagt. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De groet die hij maakte is de Tempeliersgroet.

De Ridderorde van de Tempelieren was werkzaam in de twaalfde en dertiende eeuw, ten tijde van de Kruistochten. Haar leden waren strijdende monniken, tegelijk kloosterling en krijgsman. Ze stelden zich oorspronkelijk tot taak: het beschermen van pelgrims naar de Heilige Plaatsen in Palestina en van de wegen daar naartoe. Spoedig werd ook het verdedigen van het Heilig-Land tegen de aanvallen van de Islamieten hun doel.

De Orde was rijk en machtig. Haar leger werd gerespecteerd en gevreesd door vriend en vijand. Haar hoofdkwartier was gevestigd in Jeruzalem. Verbreid over heel Europa bezat zij kloosters en landerijen.
Over de Orde is zeer veel bekend. Bibliotheken zijn er over volgeschreven. Merkwaardig is, dat over de aanwezigheid van de Tempelorde in Nederland nauwelijks iets bekend is. Zelfs een betrouwbaar overzicht van haar vestigingen in ons land is niet beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik wist dat er een naam voor was, maar kon er niet opkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was het ook vergeten,maar het stond in de krant van eergisteren.

Andere antwoorden (1)

Dat gebaar dat hij maakte, is een soort saluut dat populair is in extreemrechtse kringen. Een soort 'ik hoor erbij', zoals kleine kinderen ook 'geheime codes' hebben.
Bij bepaalde extreemrechtse mensen is het gebruikelijk dat je je hoofd kaalscheert (de skinheads of boneheads - en nee, niet iedereen die dat doet is extreemrechts).
Sommige types vinden het interessant of stoer om klassieke thema's te laten tatoeëren, zoals SS-logo's, hakenkruisen, wolfsangels (zie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Wolfsangel_1.png ) of keltische kruisen met white power-kreten (zie http://static.skynetblogs.be/media/112137/dyn007_original_360_360_pjpeg_46663_a2f7862f05384532231112c6fc8f5d96.jpg ).
En soms zie je verder niets aan iemand, want iemand hoeft zich niet per se te kleden naar hoe ie denkt.
Lopen als een extremist, mja, misschien liep hij in een soort paradepas?