Lees het stukje achter mijn link maar eens.
In alinea 2 staat mooi uitgelegd dat ook rechters natuurlijk persoonlijke opvattingen hebben over mens en maatschappij. Of zich dat nou uit in lidmaatschap van een politieke partij, of andere bezigheden buiten zijn beroep om. Net zoals bij andere beroepen (zoals de politie bijvoorbeeld) hoort een rechter zich professioneel en afstandelijk op te stellen en zijn persoonlijke opvattingen achterwege te laten.

Overigens zegt wel of geen lidmaatschap van een partij natuurlijk weinig over de opvattingen van een rechter. Als een rechter geen lid is van een politieke partij kan hij nog net zo goed stiekem een bloedhekel hebben aan Marokkanen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord;)

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het aantal rechters dat direct en/of indirect aan een politieke partij is verbonden. Groter is dan menig een hier denkt...

Evengoed ben ik van mening dat een rechter geen lid zou mogen zijn van een politieke partij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag zij/hij dat1 Zal een rechter zijn /haar boodschappen mogen doen bij de Aldi? En daarmee indirect te kennen geven, ga niet naar AH of de Super!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult moeten toegeven dat politieke partijen veel gevoeliger liggen dan supermarkten als het gaat om het accepteren van het oordeel van een rechter. En acceptatie is een wezenlijk onderdeel van de rechtspraak. Als een vreemdeling zijn asielverzoek afgewezen ziet worden wil je niet dat hij de PVV-rechter daarvan de schuld geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik dus ook,je moet er niet mee te koop lopen!
Passief wel, actief niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een bron of is dit een mening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mijn mening, maar zou best door een ander geboekstaafd kunnen worden...
Het mag zeker, maar of het verstandig is vraag ik me af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Knarfuz;

Natuurlijk mag een rechter dat, net zo goed als hij lid mag zijn van een religieuze groepering. De onafhankelijk geldt tussen politie, openbaar ministerie en het gerechtshof. Ik kan me echter wel voorstellen dat een rechter die lid is van een groep of beweging zaken die deze groep of beweging direct aangaan naast zich neer zal leggen.