Is de partij van de dieren rechts?

Mijn gs docent vertelde dat de partij van de dieren zichzelf rechts noemde. Is dit zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Links-rechts zijn slechts termen die in grote lijnen iets over een partij zeggen, het is allemaal niet zo zwart-wit. Sommige zien bijv. Communisme als extreem-links en Fascisme/Nazisme als extreem-rechts, terwijl sommige politicologen beweren dat deze 2 doctrines alles behalve tegenpolen zijn.

Veel ''extreem-rechtsen'' kiezen een partij als de SP boven de VVD bijv. terwijl VVD veel rechtser is en dus dichterbij bij extreem-rechts zou moeten staan dan SP (die links zijn). Dat is wat de rechts-extremist Constant Kusters ook een x zei in het programma ''Het gesprek''.

Een partij als de ChristenUnie bijv. heeft veel standpunten die als rechts bekend staan en die overeenkomen met de standpunten van partijen als SGP en CDA, maar ze hebben ook veel standpunten die op die van de PvdA lijken.

De PvdD is een partij die zegt voor dierenrechten op te willen komen, dierenrechten en milieu zijn vaak thema's die Linkse partijen hoog op de agenda hebben staan. Voor de oprichting van de PvdD zou je GroenLinks als de meest diervriendelijke partij hebben kunnen aanwijzen, dus wat mij betreft is de PvdD een (centrum)linkse partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat klopt, het is een rechtse partij. Kijk ook maar eens naar de standpunten in hun partijprogramma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Partij voor de Dieren weigert een positie in te nemen op de links-rechtsschaal, maar staat vaak ingedeeld als centrumlinks.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hier weer links in de afbeelding, bron; http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechts_%28politiek%29#In_Nederland

Toegevoegd na 6 minuten:
Lastige vraag eigenlijk, het schema waar pvdd links staat is gemaakt op vooral sociaal-economische aspecten dus niet alles is meegenomen, maar klakkeloos zeggen dat ze rechts zijn: daar ben ik het niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Goed antwoord! Vooral het plaatje is interessant.