Wordt de inhoud van elk mailtje gescand door één of meerdere veiligheidsdiensten?

Wordt de inhoud van elk mailtje gescand door één of meerdere veiligheidsdiensten? Bijv. op woorden die samen een trigger kunnen geven.
Of is dat meer een broodje aap.

Of 't helpt om de encrypten, maakt me voor wat betreft deze vraag niet zo veel uit (de vraag zou dan worden of die ook worden gescand, al kan men er dan misschien niet zoveel mee).

Indien nee: van welke emailproviders worden de emails dan niet gescand?
Indien nee: worden emails alleen gescand als er een gericht vermoeden is van een misdaad?

Indien ja: het kan niet dat elke emailprovider apart software op zijn machine's krijgt - tenslotte kan iedereen een eigen mailserver opzetten.
Dus indien ja: dan wordt de mail gescand elders in de keten? Bijv. bij de ISP's? Of door een afluisterapparaat op de internetkabels te clippen onder zee, bijvoorbeeld?

Kortom: vooral een broodje aap, of werkelijkheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh... Nul antwoorden! Je zou er bijna gekke aannames door gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit echt wilt weten dan kan je je beter aansluiten bij "Anonymous" en "Wikileaks." Het recht op privacy is opgenomen in de Mensenrechten, maar is zeker niet absoluut. Ik denk niet dat je ooit zult vinden wat je eigenlijk wilt weten. Vandaag de dag is contraspionage en afluisteren iets dat vaker wordt gedaan dan we denken en weten.

Het beste antwoord

Het korte antwoord is nee.
Het lange antwoord is wat ingewikkelder. Zowel in Europa, als in de VS en Canada tappen veiligheidsdiensten het internetverkeer. Daarnaast scannen veel ISP's de mail om het te controleren op virussen en spam.
Er is een verschil. De veiligheidsdiensten scannen verkeer en bewaren de resultaten.
Het scannen door veiligheidsdiensten gebeurt met een infrastructuur, Echelon, die er op gebouwd is om bepaalde termen, denk aan 'opblazen', 'bom', 'zelfmoordaanslag' en dergelijke te herkennen in verkeer. Het scannen gebeurt alleen van verkeer dat door knooppunten loopt, waar de Echelon infrastructuur beschikbaar is. Dat is in ieder geval het geval voor transatlantische kabels (dus naar de VS en Canada) en voor satelliet internet. Het grootste afluistercentrum ter wereld staat in Groot Brittannië.

Voor het tappen van persoongericht internetverkeer is in Nederland een beven van de rechter-commissaris nodig. Wat niet wegneemt dat er ongeveer 14.000 taps op internetverkeer in Nederland zijn.

Kortom, nee het is geen broodje aap. Aan de andere kant wordt lang niet al het verkeer getapt.
Om meer redenen dan alleen aftappen is het versleutelen van e-mail een goed idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Alle e-mailproviders scannen je e-mailberichten. Dit gebeurt routinematig, met de bedoeling om een aantal populaire voorzieningen te kunnen bieden, zoals spamfilters, viruscontrole, zoekfuncties, spellingcontrole, doorsturen, automatisch antwoorden, markering van urgente berichten, conversie van inkomende e-mailberichten naar tekstberichten voor de mobiele telefoon, automatisch opslaan en sorteren in mappen, conversie van tekst-URL’s in links waarop kan worden geklikt, en het voorlezen van berichten aan visueel gehandicapten. Deze voorzieningen worden algemeen geaccepteerd en vertrouwd, en worden dagelijks door miljoenen mensen gebruikt."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ALLE emailproviders dat doen, is i.i.g. een leugen van Google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult hier nooit een waarheidsgetrouw antwoord op krijgen als je echt wilt weten wat je hier vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat niet alle emailproviders dat doen; simpelweg omdat iedereen zelf emailprovider kan worden door een mailservertje neer te zetten.
En dat IEDEREEN met een eigen mailserver software gaat zitten installeren om de inhoud van mails te misbruiken, gaat er bij mij niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je dan proberen om NOG verder te kijken dan je neus lang is. Uiteraard doen private mailproviders dat niet, want dat is meestal ook niet nodig. Waarom zou je je eigen mailverkeer doorzoeken op die manier? Trouwens, er zijn nog andere manieren om elektronisch verkeer te doorzoeken zonder software te installeren. Een actie voor de publieke veiligheid doorbreekt meestal de ethische grens.