Dat is idd mogelijk, al gaan de meesten als eenmansfractie verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan en het is ook wel eens gebeurd. Onder het eerste kabinet-Lubbers (1982-1986) waren er twee CDA-kamerleden die het CDA-VVD-kabinet niet voluit wilden steunen: Scholten en Dijkman. Die zijn om die reden in 1983 uit de CDA-fractie gezet. Ze vormden eerst een tweemansfractie. In 1986 sloot Scholten zich aan bij de fractie van de PvdA, Dijkman bij de PPR.
Het is de vraag of dit niet kiezersbedrog is. Een kamerlid dat alleen verdergaat, kan volhouden dat hij dat doet op basis van zijn eigen interpretatie van het verkiezingsprogramma waar hij op gekozen is. Sluit hij zich aan bij een andere fractie, dan is de vraag welk verkiezingsprogramma hij dan eigenlijk steunt: dat van zijn oude of dat van zijn nieuwe fractie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in de loop der tijden regelmatig gebeurd, en is m.i. een ongewenste toestand. De uit-treder wil een principe bekend maken, maar ook zijn leuke baan (salaris, emolumenten, status, auto, secretaresse etc.) niet verliezen. Maar hij krijgt als het ware een renegaat-status, hij is niet meer geloofwaardig.