Door eerst actief te zijn in het bestuur van een (jongeren) politieke partij. Hier leer je mensen (o.a. uit de politiek) kennen, de essentiële kennis en vaardigheden te verwerven en win je uiteindelijk mensen die op je gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn minstens 2 boeken waarin je daarover kunt lezen.
"hoe word ik een rat" door Joep Schrijvers en
"hoe word ik politicus" samensteller Stem.Nl
Het eerst genoemde boek is natuurlijk het meest aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha super!
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Lol
Veel politici zullen waarschijnlijk zeggen dat je dat niet wordt, maar dat je zo geboren wordt, dat dat in je zit. En in zekere zin klopt dat denk ik ook wel: een zekere mate van idealisme, van visie, van helder kunnen analyseren, én vervolgens het durven en kunnen van het innemen van een standpunt, van kunnen argumenteren, debatteren: dat is iets wat je in je moet hebben. Natuurlijk ontwikkel je dat ook, leer je dat ook en train je je daar ook in, maar er zijn ook heel veel mensen die sowieso nooit politicus zullen worden: als je geen mening hebt over hoe de dingen geregeld zijn in dit land, en geen ideeën hebt over hoe het anders of beter zou kunnen, niet een standpunt kunt verdedigen en niet consistent bent in je visie, dan zul je het nooit worden.

De meeste grote politici waren al jong politiek betrokken en soms ook politiek actief. Bijvoorbeeld door lid te zijn van een politieke partij, actief mee te denken over dingen in de partij, en eventueel een functie te hebben bij de jongerenafdeling van een partij of in de lokale politiek. Landelijke politici zijn meestal begonnen in de lokale politiek, en daarna doorgest(r)oomd naar de landelijke politiek. Tweede kamerleden waren soms eerder lid van de eerste kamer, en bewindslieden zijn soms mensen die vooral veel ervaring hadden in een gerelateerde bestuursfunctie maar weinig politiek actief waren, en soms ook gezichtmakende figuren uit de partij die ministers levert.

Het kan dus verschillend lopen, maar voor iemand die bijvoorbeeld totaal geen ervaring heeft in de politiek en die wel politiek actief wil worden, is het goed om in elk geval contacten te leggen met de plaatselijke partij waar je lid van bent of overweegt lid van te worden. Tenzij je je eigen partij wilt starten, maar daar komt wel wat meer bij kijken dan alleen meedraaien in een bestaand partij, oppikken wat je kunt oppikken, en natuurlijk eigen talent. Dan is het ook een kwestie van charisma, de juiste mensen vinden, geldschieters zoeken, en geluk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
En goed je taal beheersen natuurlijk. Lees je vraag nog eens kritisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde beginnen met: "dat wordt je niet, dat word je", maar vond dat een beetje flauw. Je weet nu eenmaal niet of het een taalfout of typfout is; de laatste maak ik ook genoeg namelijk. Alleen hopelijk niet in vragen, maar goed. Er zijn ongetwijfeld ook dyslectische politici, of politici die geweldig kunnen spreken, maar het schrijven beter aan anderen kunnen overlaten. Gelukkig hoef je in een partij ook niet alles te kunnen, en vul je elkaar aan. Ieder heeft z'n talenten.
je moet goed kunnen praten en vooral liegen

Toegevoegd na 2 dagen:
de engelsen hebben er een veelzeggende term voor: professional liars