Hoe is de groeiende kloof tussen de armen en de rijken in Amerika ontstaan?

Is het allemaal begonnen door de belastingverlaging die Ronald Reagan had ingevoerd? en hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat heeft er wel een beetje mee te maken(Hoewel Reagan de belastingen daarna stapsgewijs weer verhoogde tot 28% voor de aller rijksten). Procentueel betaald een rijke minder dan een armere. Bij ons in de E.U. loopt het percentage juist progressief op.
De kloof is echter al eerder ontstaan, doordat het minimumloon zo laag mogelijk werd en wordt gehouden. De werkloosheiduitkeringen worden zo laag mogelijk gehouden om het arbeidsaanbod zo groot mogelijk te maken, waardoor het minimumloon omlaag kan. Het gevolg is dat veel Amerikanen met 8 uur arbeid niet rond kunnen komen en dus meer uren arbeid moeten aanbieden tegen een nog lagere loon. Een vicieuze cirkel richting armoede ontstaat. Dwz. voor de armeren. De rijkeren kunnen meer profiteren van de lage lonen. De kloof wordt wijder.