Over 2011 moest ik geld lenen van duo om mijn studie te bekostigen. Moet ik dit bedrag zien als studiefinanciering?

Ik wil mijn belastingaangifte invullen maar weet niet precies of deze lening ook als studiefinanciering gezien word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wel. Duo doet toch alleen stufie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook leningen.

Het beste antwoord

Nee. Dit is geen studiefinanciering. Alleen de basisbeurs en de aanvullende beurs geldt als studiefinanciering. De ov-kaart telt niet als studiefinanciering (deze vertegenwoordigt weliswaar een waarde, maar telt niet mee).

Een lening moet je uiteindelijk terugbetalen dus het is geen tegemoetkoming voor de studiekosten.

Bij het invullen van je aangifte hoef je deze dus niet mee te nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter contextualisering: dit is dus bij het bepalen van de studiekosten aftrek op de belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap t niet zo goed:
Het is geen stufie
Dus een gewone lening?
Dan moet het toch wel opgegeven worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet wel meegenomen worden, maar blijkbaar niet als studiefinanciering. Bedankt Nielx :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine74 Ik zal het proberen uit te leggen. Volgens de Belastingregels mag je uitgaven die je maakt van je studiekosten van je inkomen aftrekken, waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen, zolang die studiekosten maar gemaakt worden met als doel om er in de toekomst inkomsten uit te verwerven. Als jij vanuit de overheid een studiebeurs krijgt die een gift is/kan worden, dan moet je dit volgens de regels aftrekken van de kosten die je gemaakt hebt. Als je je recht op de basisbeurs opgemaakt hebt, dan kan je als student nog wel blijven lenen. Deze lening zal geen gift worden, en moet dus in de toekomst terugbetaald worden. Daarom geldt deze niet als een studiebeurs: het is immers een lening. Voor de aftrek van studiekosten hoef je deze lening van de gemaakte kosten af te trekken. Volgens mij denk jij aan de mogelijkheid om leningen af te trekken van het vermogen in box 3. Dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh ja, ik snap. Ik dacht niet aan box 3 hoor, ik snap niet zoveel can belastingen.
Ik dacht dat stufie niet opgegeven hoefde te worden en andere leningen wel. Verder dan dat ging t niet.
Maar nu je t zo uitlegt snap ik t. Een vriendin van me verteldr er gister ook over en nu kan ik de puzzelstukjes leggen. Thx!