Waarom moeten de 2 hoogste mensen in de EU een vrouw zijn?

Aldus het nieuws vanochtend: Er is oa door Nelie smit-kroes opgeroepen om de 2 hoogste mensen in de EU, de president & de eerste Hoger Vertegenwoordiger vrouwen te laten zijn.

Waarom zou dit moeten, en is dit niet omgekeerde discriminatie? Zou niet gewoon de beste persoon de zaak moeten runnen, ongeacht geslacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voorkeursbeleid en positieve discriminatie is omstreden, maar er zijn zowel goeie argumenten vóór als tegen. Van de ene kant is het helemaal niet fijn voor je als je weet dat je ergens zit op grond van je geslacht in plaats van je capaciteiten en moet er natuurlijk de beste persoon op deze plek komen, maar van de andere kant is dit ook niet zo zwart-wit als het lijkt. Meestal is er niet één beste, maar zijn er tientallen goeie kandidaten die allemaal even waardevol zijn op hun eigen manier. En kies je dan voor een vrouw om diversiteit te bevorderen? Als je dit doet heeft dit als nadeel dat mannen zich achtergesteld voelen en dat de vrouw er zelf misschien ook niet zit met een lekker gevoel. Het heeft wel als voordeel dat je het proces van gelijkere onderverdeling wat versnelt, en is het negatieve effect maar tijdelijk omdat na een tijdje geslacht geen issue meer zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is inderdaad belachelijk, vind het echt doorslaan! Als de twee beste een vrouw zijn is het prima, en anders kunnen het beter twee mannen, of één man en één vrouw zijn! Lang leve de beste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat gewoon de beste persoon op die plaatsen moet zitten. Maar niet ten koste van alles een minder gekwalificeerde vrouw, omdat dit zo zou moeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een hele domme opmerking.

De meest geschikte personen moeten die posities innemen, of het nou 2 vrouwen, 2 mannen, of een man en een vrouw zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wt zou je denken van een negerin en een vrouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een negerin is toch ook een vrouw?
een heel goed idee!!!

Moet je eens een foto van regeringsleiders van 20 jaar geleden zien. Grijze pakken en chagerijnige koppen. En de vrouwen uit die tijd (thatcher), daar werd je ook al niet blij van.

Als je *nu* kijkt is het beeld anders: een neger, de presidenten van argentinie en oekraine zijn lekkere stukken, vrolijke meiden, de duitse bondskanselier is een oostduits meissie.

en ze doe het inhoudelijk stuk voor stuk *echt heel erg goed*, beter dan die chagrijnige koppen van toen!

Dus wat mij betreft: goed idee!

(man, 50+ ook nog)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk is dat een slecht idee en ingegeven door het besef dat ze zelf nooit iets gepresteeerd heeft wat de moeite waard is om te vermelden,deze vrouw heeft juist door gebruik te maken van die discriminatie dat bereikt wat ze bereikt heeft en niet door kennis of kunde.