Nee. Protectionisme wil zeggen dat je het moeilijk maakt voor buitenlandse producten en investeerders om naar binnen te komen. Loonmatiging is wel een manier om de concurentiepositie van een land te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij een open markt zou dat het geval zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er kan toch vrij verkeer van goederen zijn
In een puur vrije markt systeem zou je kunnen zeggen dat het een vorm van protectionisme is omdat producten uit het eigen land aantrekkelijker worden ten op zichte van producten uit andere landen. De concurrentiepossitie wordt inderdaad versterkt.

Maar in een puur vrije markt systeem zou loonmatiging zoals wij dat in Nederland kennen, door middel van overleg tussen de sociale partners (werkgevers, werknemers en overheid), niet bestaan. De overheid zou zich in een puur vrije markt niet eens met de markt bemoeien.

Loonmatiging zou afhankelijk van de definitie die van protectionisme wordt gebruikt, protectionisme kunnen zijn.