Wat zijn naar democratie, communisme, theocratie andere mogelijke systemen in een land? Is hier een lijst van met uitleg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Democratie: rechtsstaat waarin de regering is gekozen door het volk.

Monarchie: staatsvorm met een koning of koningin aan het hoofd die het gezag bij erfopvolging verkrijgt. De macht kan absoluut zijn, of, zoals in Nederland, vastgelegd zijn in de Grondwet. In Nederland is de macht overgedragen aan het Parlement. De koning of koningin heeft een meer ceremoniële macht.

Autocratie: één persoon, één partij of een selecte groep heeft de absolute macht.

Dictatuur: vergaande vorm van autocratie waarbij vaak sprake is van machtsmisbruik en onderdrukking.

Federatie: verschillende (deel)staten dragen delen van de macht over aan een centrale regering. Zij blijven echter zelfstandige staten en maken op de andere gebieden eigen beleid.

Republiek: de macht ligt bij één persoon die deze macht verkregen heeft doordat hij gekozen is of een staatsgreep heeft gepleegd.

Theocratie: land waarin een godheid, bijvoorbeeld Allah, de gezagsdrager is.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is het dom als ik Monarchie (koningshuis) zeg? zo nee; alsjeblieft.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook nog een republiek, wat erg veel op democratie lijkt. Maar democratie houdt in dat het volk beslist(denk aan een opstand o.i.d., vooral vroeger) en een republiek beslist nadat zij zijn gekozen door het volk. Ietsjes anders, maar komt op hetzelfde neer.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als derde; een eenheidsstaat.
Dit houdt in dat een staat volledig word bestuurd door een centraal gezag (centralisatie - streven naar beheren uit één punt). Een bekende eenheidsstaat is bijvoorbeeld het verenigd koninkrijk (koninkrijk, inderdaad, maar het de koningin beslist niet over het volk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal kijken of ik er nog wat meer weet dan, wist niet zeker of ik in hetzelfde rijtje zat..
Aristocratie, Oligarchie en de oude vertrouwde Dictatuur natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Wikipedia vind je een uitgebreid overzicht van vrijwel alle verschillende staatsvormen en systemen. Er worden er 82 genoemd (waarbij er natuurlijk sprake is van overlapping of zelfs synoniemen) dus ik ga ze niet allemaal opsommen.