Zijn er nog steeds 3 Duitse enclaves in België of is de vroegere Vennbahn terug Duits?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
terug Duits?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bahn ligt deels op Duitse bodem (maar de lijn en bedding waren of zijn Belgisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie google earth print

Het beste antwoord

Ze bestaan nog steeds, alleen de enclave van Hemmeres is in 1958 opgeheven.

Zelfs het verwijderen van de rails is geen reden om het grensverdrag tussen Duitsland en Belgie van 24 September 1956 open te breken.

Het zijn er eigenlijk 5.
2 daarvan liggen op slechts 100 meter van elkaar en kan je daarom makkelijk voor 1 enclave aanzien, en er is er een die zo klein is (150 bij 120 meter) dat je die makkelijk overslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank +
Heb deze link ondertussen gevonden
http://www.vasa.abo.fi/users/rpalmber/BordersBeGe.htm

Andere antwoorden (1)

In België zijn enkel de Oostkantons duitstalig(dus één gebied).

De Vennbahn (letterlijk: spoorweg van de Hoge Venen) was een spoorweg in de Oostkantons die door het Verdrag van Versailles aan België werd toegewezen, hoewel delen ervan door Duitsland liepen. De Vennbahn verbond de industriële centra van Aken (Rothe Erde) en Luxemburg op de kortst mogelijke manier. In België is het traject Sankt Vith - Troisvierges spoorlijn 47, het deel Raeren - Sankt Vith spoorlijn 48 en is het trace Raeren Grens - Raeren een onderdeel van spoorlijn 49.

Toegevoegd na 3 uur:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog annexeerde Hitler de Oostkantons en dus ook Hemmeres en werd alles, inclusief de Vennbahn Duits. In 1949 kwam Hemmeres onder Belgisch bestuur tot 1956. Daarna besliste België om Hemmeres geheel, inclusief Vennbahn terug te geven aan Duitsland in het kader van de zogenaamde september akkoorden.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , maar die Bahn is afgebroken .....de vraag is of die oude bedding in Duitsland nu nog Belgisch is of niet?
fremar
12 jaar geleden
zeker niet Belgisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht het ook , maar op Google Earth staat het als Belgisch ....met grenspalen en is zeer recent.
fremar
12 jaar geleden
Tijdens de Tweede Wereldoorlog annexeerde Hitler de Oostkantons en dus ook Hemmeres en werd alles, inclusief de Vennbahn Duits. In 1949 kwam Hemmeres onder Belgisch bestuur tot 1956. Daarna besliste België om Hemmeres geheel, inclusief Vennbahn terug te geven aan Duitsland in het kader van de zogenaamde september akkoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plaatje is van de enclave Mützenich, die bestaat nog steeds (net als een paar anderen) en ligt 35 kilometer noordelijker dan de ex-enclave Hemmeres
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok opgelost
http://www.merkur-online.de/nachrichten/politik/belgien-behaelt-seine-enklaven-deutschland-379942.html