Waar zijn al die AP-23 landmijnen gebleven?

De Nederlandse defensie heeft ooit een groot aantal AP-23 mijnen gehad. Ik weet niet zeker hoeveel meer (2000 of 200.000 stuks), want ik heb niet meer onthouden welk getal het was. Het ging om een groot aantal in ieder geval.

Nou vraag ik dus, waar zijn die gebleven? Defensie zegt dat ze niet weten waar ze zijn.

Hoe kan dit gebeuren?

(Men zegt dat ze bij de opslag in Enschede zijn bewaard, maar dat ze door de vuurwerkramp tot ontploffing zijn gebracht, want er zijn daar nog meer militaire benodigdheden gevonden, zoals o.a: Handgranaten die niet zijn afgegaan etc.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Want de explosieve kracht die daar gewerkt heeft, (complete woonwijk, 23 doden) kan volgens sommigen mensen niet gemaakt zijn door ''vuurwerk alleen''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.000 tot 200.000 scheelt nogal wat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord 2000- en 200 werd genoemd... Vandaar dat ik het niet bevestigend heb neergezet.. Maar hier heb ik het! Het betreft 20.073 die zijn ''verdwenen''.

Het beste antwoord

Die zijn allemaal vernietigd. In 1996 is het besluit genomen, en in 1998 is dat ook gebeurd.

http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/1999/gang-van-zaken-rond-ap-23-mijn-onthutsend

In 2005 zijn er nog kamervragen over gesteld aan de staatssecretaris van defensie, en daar wordt het nogmaals bevestigd.

http://www.klokkenluideronline.nl/artikel/211/antwoord-kamervragen-landmijnen-in-enschede.html

Of het allemaal voor 100% waar is weet ik niet, maar je mag aannemen dat als de nationale ombudsman zich er al mee heeft bemoeid, en 2e kamerleden van de oppositie toch best bereid zullen zijn, om hier een relletje over te schoppen, er geen speld tussen te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, dus ze zijn tóch vernietigd. Bedankt!