Hoe heet de term die oa in de polkitiek voorkomt als het gaat om het kiezen voor samenwerken met een partij, ondat zij veel stemmen gaat halen?

Soort meeliften op het succes van een ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
= politiek
= omdat

(Ja op mijn mobiel wordt de spellingscontrole niet duidelijk aangegeven)

Toegevoegd na 8 uur:
Het is meer 'meegaan met de winnende partij', een soort tegenovergestelde van karakter hebben of op je strepen staan.

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bandwagon effect, de term komt uit het Engels (USA) en hield in dat mensen meeliften met een succesvolle campagne.
De term is nu verbreed tot een sociologische term die inhoudt dat mensen een product kopen omdat anderen dat ook doen (en het blijkbaar dus goed vinden), dat wordt in het Engels "Herding"genoemd en dat zouden wij weer kuddegedrag noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Ik zocht het woord Opportunisme, maar deze termen lijken daar ook op

Andere antwoorden (6)

Strategisch stemmen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Misschien een strategische coalitie of strategische samenwerking? Hier een voorbeeldje uit Japan: http://nos.nl/artikel/94489-strategische-coalitie-in-japan.html
Maar dat is niet zozeer meeliften op het succes van een andere partij, maar meer gericht op het behalen van een meerderheid.
Dat heet ‘lijstverbinding’. De bedoeling is dat restzetels die partijen samen hebben ook tussen die partijen opgedeeld worden en niet over alle partijen die meedoen met een verkiezing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Free riders gedrag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitdrukking daarvoor is 'heulen met de beulen' (als voor die samenwerking geldt dat je ideologisch eigenlijk helemaal niet samen zou kunnen werken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je een kartel?
Een kleine partij, die aansluit bij een grote om de grote over de streep te trekken en de wat graantjes mee te pikken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is eigenlijk samenwerken wat de SGP ook van plan na de TK verkiezingen om zo meer zetels te krijgen
Bronnen: