hoe noemt men een regering die nu in Italie gevormd is, bestaande uit niet-politieken maar uit economen en topmensen uit de burgerwereld?

Is het in het verleden als eens gebeurt en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een 'zakenkabinet'...

Toegevoegd na 3 minuten:
Zakenkabinet: kabinet dat los staat van politieke fracties en zich richt op het oplossen van grote problemen / een crisis. Kwam voor het laatst voor in de 19de eeuw. Het is echt een noodoplossing!
Voordeel: een zakenkabinet kan snel doorpakken zonder zich in politieke spelletjes te verliezen.
Nadeel: politieke fracties verliezen invloed in zo’n crisissituatie....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inderdaad zoals reeds geantwoord een Zakenkabinet= Een regering/kabinet dat los staat van politieke beginselen.Het bestaat uit gespecialiseerde ministers die weinig of geen binding met politieke partijen hebben.Of ook wel een technocratie regering=Technocratie is een organisatorisch systeem, waarbij de beleidsmakers beslissen aan de hand van adviezen van deskundigen op deelterreinen. Het beleid wordt aldus uitgetekend na uitgebreide politieke, economische en sociale analyses, en de knopen worden doorgehakt op basis van de positieve resultaten van deze analyses, niet op basis van ideologie.Mijns inziens (ondanks de voorlopige euforie)is dit een kwalijke ontwikkeling daar zowel in Griekenland als in Italie dit zo als ik het zie door de as Frankrijk/Duitsland als de machtigste binnen de Europese Unie is opgedrongen.Hierbij is voorbijgegaan aan de democratie (de gekozen vertegenwoordiging).Het lijkt er op dat men de democratie tijdelijk buitenspel kan zetten met dit type regeringen.Dit maakt de weg vrij voor tijdelijke noodmaatregelen (en dus buitenspel zetten)van bepaalde grondrechten.
groet