Wat gebeurt er na de val van een kabinet?
De Minister-President biedt zijn ontslag zo snel mogelijk aan bij het staatshoofd, in dit geval de koningin. De koningin zal het besluit in beraad nemen en overleggen met de betrokkenen wat de te nemen stappen zijn. Er kunnen nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden, maar het kabinet kan ook de rit uitzitten met gedoogsteun van partijen in het parlement. In het geval van optie 2 (een partij stapt uit het kabinet), is het in theorie zelfs mogelijk dat een partij die eerst in de oppositie zit toetreedt tot het kabinet.Als de koningin het ontslag van het kabinet accepteert, is het aannemelijk dat er gewoon verkiezingen komen.Dus stel het huidige kabinet Rutte valt doordat de CDA het vertrouwen in het kabinet opzegt,of gedoogpartner PVV (Wilders)trekt de gedoogsteun in.Dan is het theoretisch mogelijk dat Rutte als politiek leider van de VVD een regering zal vormen met bijvoorbeeld PvdA,D66,GroenLinks.Daar de VVD de grootste partij is en Rutte hun leider is zal dat het kabinet Rutte heten zonder dat er verkiezingen geweest zijn.Let wel dit is theoretisch.Gezien de huidige politieke verhoudingen waarin zowel PVV,SP en PVV naar verwachting de grote winnaars zullen zijn bij nieuwe verkiezingen.Is het belang van met name de VVD voor nieuwe verkiezingen niet erg groot daar de VVD het huidige Europese politiek beleid alleen steunt van deze winnaars en dat bijna onmogelijk zou zijn met de anderen.Dus dat word een lijmpoging of een andere samenstelling van het kabinet(denk ik).En dat natuurlijk onder het mom van dat het in het belang is van de Nederlandse staat (verantwoordelijkheid nemen).Groet

Toegevoegd na 47 minuten:
waarin zowel (moet zijn) PVV,SP en VVD zijn sorry type fout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++++

Andere antwoorden (2)

Als het kabinet valt komen er nieuwe verkiezingen en dus kan alles veranderen. Het regeerakkoord zal dan dus ook vernieuwd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kabinet valt komen er nieuwe verkiezingen, en dus is het niet per definitie zo dat juist Rutte een nieuw kabinet moet maken.

Maar ja, de nieuwe regering zal tot een nieuw regeerakkoord moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
nee hoor, zo is het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de minister prseident zit er alleen als mp zolang als zijn kabinet duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Balkenende heeft meerdere kabinetten geleid (4 in totaal). Vandaar dat ze het zijn gaan nummeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland, ja. Een Amerikaanse president mag bv maar 4 jaar (en 1x herkozen worden) zitten.